Fyra frågor till KI-alumnen Kristian Neovius

KI-alumn: Kristian Neoviu. Examen från KI: Doktorsexamen vid institutionen för folkhälsovetenskap (2012). Jobbar som: Egenföretagare och frilanskonsult inom hälsoekonomi

KI-alumn: Kristian Neovius Examen från KI: Doktorsexamen vid institutionen för folkhälsovetenskap (2012 Jobbar som: Egenföretagare och frilanskonsult inom hälsoekonomi

Varför valde du KI?

Jag hade en masterexamen i biologi och blev erbjuden en doktorandtjänst på Karolinska Institutet. Det kändes mäktigt att få vara en del av KI som är en av storspelarna, inte bara i Sverige utan internationellt.

Du är egenföretagare och konsult idag, berätta hur du kom in på den banan?

Jag startade eget redan under min tid som doktorand och valde att satsa på det efter examen. Min nisch är att utveckla simuleringsmodeller för hälsoekonomisk analys. Dessa beräkningar efterfrågas av industrin, myndigheter samt forskargrupper.

Det bästa med mitt jobb idag är att jag kan forma mitt arbetsliv precis som jag vill ha det. Jag kan inte gnälla över något, jag kan inte skylla på någon. Jag kan analysera situationen och införa förbättringar. Som frilanskonsult rör man sig dessutom i en inspirerande miljö med kreativa och drivna människor, både kunder och kollegor.

Jag undervisar även på masterprogrammen i global hälsa och i folkhälsovetenskap, inom både epidemiologi och hälsoekonomi och på forskarskolor på KI. Jag är också mentor till två doktorander tillika stigande stjärnor.

Hur har din koppling till KI hjälpt dig i din karriär?

KI har gott rykte och jag upplever att en examen från KI möts med respekt och gillande. Det är en kvalitetsstämpel, tycker jag mig observera.

Vad har du för tips eller råd till doktorander?

Mitt tips är att se doktorandtiden främst som en utbildning. Det viktigaste är att ens personliga färdigheter i vetenskapligt arbete utvecklas. Att ha ett uselt projekt, lågkvalitativ data eller en mindre engagerad handledare kan ibland vara nyttigt, så länge man anstränger sig och lär sig, även om det kan kännas trist att inte publicera i fina tidskrifter under doktorandtiden.

PB
Peter Bergman