Lill Hultman

Lill Hultman

Postdoktorala Studier
E-postadress: lill.hultman@ki.se
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 23, 14183 Huddinge
Postadress: H1 Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, H1 Allmänmedicin och primärvård, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är socionom, legitimerad hälso-och sjukvårdskurator och filosofie
    doktor. Jag disputerade på Karolinska Institutet vid sektionen för socialt
    arbete, 2018. Innan jag påbörjade min forskarutbildning arbetade jag som
    kurator vid en habiliteringsenhet som vände sig till unga vuxna och vuxna
    med olika slags funktionsnedsättningar. I mina arbetsuppgifter ingick bland
    annat

  • individuella stödsamtal, att leda gruppverksamhet samt handleda
    personal. Jag har även varit anställd som forskningsledare på FoU
    Södertörn. 
  •  

  •  

  • * Anknuten forskare. Huvudanställning, lektor i socialt arbete, Södertörns Högskola

    *2021 -2023 Post doktor vid sektionen för 


  • Allmän medicin och primärvård, KI.
    * 2018 Fil dr, Institutionen för NVS, sektionen för Socialt arbete,
    Karolinska Institutet
    * 2011 Masterexamen i Socialt arbete, Institutionen för Socialt arbete,
    Stockholms Universitet
    * 1999 Socionomexamen, Institutionen för Socialt arbete, Mittuniversitetet
    Östersund
    * 1999 Fil.kand Engelska, Mittuniversitetet, Östersund
    * 1999-2002 Grundläggande utbildning i Gestaltterapi, Gestaltakademin i
    Skandinavien

Forskningsbeskrivning

  • Mitt huvudsakliga forskningsområde är funktionshinder . Jag blev antagen
    som doktorand i februari, 2013 och disputerade i maj, 2018, vid sektionen
    för Socialt arbete på KI. Min avhandling, "Live life! Young peoples’
    experience of living with personal assistance and social workers’
    experiences of handling LSS assessments from a Child perspective", syftade
    till att undersöka barn och ungas egna upplevelser av att leva med personlig
    assistans i vardagen, samt socialarbetares erfarenheter av möten med barn
    och unga som ansöker om personlig assistans och andra LSS-insatser.
    Sedan februari, 2021 arbetar jag som Postdoktor i projektet, "Ihop - för
    delaktighet och tillhörighet i samhället vid förvärvad hjärnskada". I
    projektet forskar akademiker tillsammans med personer som har egen erfarenhet
    av förvärvad hjärnskada. Syftet med projektet är dels att öka kunskapen
    om hur situationen för personer med förvärvad hjärnskada ser ut vad
    gäller upplevelser av att vara delaktig och känna tillhörighet i
    samhället, dels att studera hur personer med förvärvad hjärnskada delar
    erfarenhetsbaserad kunskap om att leva med hjärnskadan.
    Jag är även aktiv i olika forskarnätverk. Jag har under flera år varit
    KI's representant inom det Svenska Nätverket för forskning om
    funktionshinder. Jag är även med i nätverket KritFunk - Critical
    Disability Studies Network, samt Nationellt nätverk för forskning inom
    socialt arbete i hälso-och sjukvård,
    *Publikationer*
    Andersson, M &

  • *Hultman, L*/./ (1999). /Folk frågar om det funkar. En
    studie av åldersassymmetriska parrelationer/, Rapportserien Kön och
    åldrande, Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet i Östersund.
    Gerdner, A, *Hultman, L*, Borell, K. (2001). Grannreaktioner mot Hem för
    vård och boende: Några resultat från en enkätstudie, /Socialt
    perspektiv/, Vol.80, nr.3/4, pp. 37-57.
    [pubmed:26482646].
    Reluctant participation – the experiences of adolescents with disabilities
    of meetings with social workers regarding their right to receive personal
    assistance [1]
    *Hultman L*, Pergert P, Forinder U
    /European Journal of Social Work (2016), DOI:10.1080/13691457.2016.1201051/
    Maintaining professional integrity: experiences of case workers performing
    the assessments that determine children’s access to personal assistance [2]
    *Hultman L*, Forinder U, Fugl-Meyer K, Pergert P
    /Disability and Society (2018), DOI:10.1080/09687599.2018.1466691/
    *Hultman, L. *2018*. */Live life! Young peoples' experience of living with
    personal assistance and social workers' experiences of handling LSS
    assessments from a Child perspective. /Phd thesis.
    *Hultman, L*/. /Frihet under förhandling- ungdomars upplevelser av möten om
    personlig assistans/, i Forskning om Personlig assistans- En antologi
    /(2018)/ /Red/. /N. Altermark/, /H. Knutsson &
  • M. Svensson
    Chowdhury. https://www.kfo.se/globalassets/kfo/bilder/intressepolitik/forskning-antologi-personlig-assistans.pdf
    [3]
    *Hultman, L*., Forinder, U., Öhrvall, A.-M., Pergert, P. and Fugl-Meyer, K.,
    2019. Elusive Participation – Social Workers’ Experience of the
    Participation of Children with Disabilities in
    LSS Assessments. /Scandinavian Journal of Disability Research/, 21(1),
    pp.38–48. DOI: http://doi.org/10.16993/sjdr.558 [4]
    Engwall, K &
  • *Hultman, L* (2019). FoU Södertörn, Rapport 170/19,
    Korttidsvistelse, Hur beaktas
    barnperspektivet? https://fou-sodertorn.se/project/170-19-korttidsvistelse-lss-hur-hanteras-barnperspektivet/
    [5]
    Engwall, K &
  • *Hultman, L* (2020): Constructions of childhood: the assessment
    of respite care for children with disabilities in Sweden, European Journal of
    Social Work, DOI: 10.1080/13691457.2020.1763260
    Engwall, K, and *Hultman, L*. (2020). ‘Meet and Greet’: Children with
    Disabilities’ Participatory Rights in the Assessment Process of Respite
    Care. Scandinavian Journal of Disability Research, 22(1): 187–197. DOI:
    https://doi.org/10.16993/sjdr.693
    Engwall, K &
  • *Hultman, L.* 2020. Barn och unga med funktionsnedsättning -
    social utsatthet och individuellt aktörskap, i Red. Linnéa Bruno &
  • Zulmir
    Becevic´, /Barn &
  • Unga i Utsatta Livssituationer- perspektiv från forskning
    och praktik/. Stockholm: Liber.
    Elmersjö, M, Koziel, S, *Hultman, L*, Bertilsdotter Rosqvist, H, Hallqvist,
    J &
  • Obrenovic Johansson, S (2020): Swedish citizenship through multicultural
    parenting: parental support as a learning practice for migrant parents in
    Sweden, /European Journal of Social Work/, DOI: 10.1080/13691457.2020.1820451
    Bertilsdotter Rosqvist, H, *Hultman, L*. &
  • V. Polanska, D. Etiska dilemman i
    deltagarnära forskning, i /Aktionsforskning - möjligheter, utmaningar och
    variationer, /(2021). Red. Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Magdalena
    Elmersjö, Lisa Kings. Lund: Studentlitteratur.
    *Hultman, L*, Bertilsdotter Rosqvist, H, Elmersjö, M &
  • Koziel, S. (2021):
    Making me with others-gendered meanings of youth and youthfulness among young
    female disabled assistance users, /Disability &
  • Society/, DOI:
    10.1080/09687599.2021.200736
    [1] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13691457.2016.1201051
    [2] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687599.2018.1466691
    [3] https://www.kfo.se/globalassets/kfo/bilder/intressepolitik/forskning-antologi-personlig-assistans.pdf
    [4] http://doi.org/10.16993/sjdr.558
    [5] https://fou-sodertorn.se/project/170-19-korttidsvistelse-lss-hur-hanteras-barnperspektivet/

Undervisning

  • Innan jag blev fast anställd som lektor vid Södertörns Högskola, så har
    jag varit kursansvarig vid andra lärosäten där jag har undervisat blivande
    socionomer arbetsterapeut studenter. Jag har undervisat både på grund- och
    avancerad nivå där föreläsningarna har handlar om evidensbaserat arbete
    inom hälso-och sjukvård, samt barnperspektiv och funktionshinder.
    Jag har även varit kursledare för olika uppdragsutbildningar på KI som
    riktat sig till personal som kommer i kontakt med brukare eller på annat
    sätt haft arbetsuppgifter som reglerats genom LSS- lagstiftningen. Jag har
    också varit kursansvarig för en uppdragsutbildning på Ersta Sköndal Bräcke Högskola

    (nuvarande Marie Cederschiöld Högskola) vars målgrupp varit chefer

    inom äldreomsorgen som behövt kunskap om evidens och implementering.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Postdoktorala Studier, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2022-2025

Examina och utbildning

  • Filosofie Doktorsexamen, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2018

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI