Lill Hultman
Om mig
Jag är socionom, legitimerad hälso-och sjukvårdskurator och filosofie
doktor. Jag disputerade på Karolinska Institutet vid sektionen för socialt
arbete, 2018. Innan jag påbörjade min forskarutbildning arbetade jag som
kurator vid en habiliteringsenhet som vände sig till unga vuxna och vuxna
med olika slags funktionsnedsättningar. I mina arbetsuppgifter ingick bland
annat- individuella stödsamtal, att leda gruppverksamhet samt handleda
personal. Jag har även varit anställd som forskningsledare på FoU
Södertörn. * Anknuten forskare. Huvudanställning, lektor i socialt arbete, Södertörns Högskola
*2021 -2023 Post doktor vid sektionen för
Allmän medicin och primärvård, KI.
* 2018 Fil dr, Institutionen för NVS, sektionen för Socialt arbete,
Karolinska Institutet
* 2011 Masterexamen i Socialt arbete, Institutionen för Socialt arbete,
Stockholms Universitet
* 1999 Socionomexamen, Institutionen för Socialt arbete, Mittuniversitetet
Östersund
* 1999 Fil.kand Engelska, Mittuniversitetet, Östersund
* 1999-2002 Grundläggande utbildning i Gestaltterapi, Gestaltakademin i
Skandinavien
Forskningsbeskrivning
Mitt huvudsakliga forskningsområde är funktionshinder . Jag blev antagen
som doktorand i februari, 2013 och disputerade i maj, 2018, vid sektionen
för Socialt arbete på KI. Min avhandling, "Live life! Young peoples’
experience of living with personal assistance and social workers’
experiences of handling LSS assessments from a Child perspective", syftade
till att undersöka barn och ungas egna upplevelser av att leva med personlig
assistans i vardagen, samt socialarbetares erfarenheter av möten med barn
och unga som ansöker om personlig assistans och andra LSS-insatser.
Sedan februari, 2021 arbetar jag som Postdoktor i projektet, "Ihop - för
delaktighet och tillhörighet i samhället vid förvärvad hjärnskada". I
projektet forskar akademiker tillsammans med personer som har egen erfarenhet
av förvärvad hjärnskada. Syftet med projektet är dels att öka kunskapen
om hur situationen för personer med förvärvad hjärnskada ser ut vad
gäller upplevelser av att vara delaktig och känna tillhörighet i
samhället, dels att studera hur personer med förvärvad hjärnskada delar
erfarenhetsbaserad kunskap om att leva med hjärnskadan.
Jag är även aktiv i olika forskarnätverk. Jag har under flera år varit
KI's representant inom det Svenska Nätverket för forskning om
funktionshinder. Jag är även med i nätverket KritFunk - Critical
Disability Studies Network, samt Nationellt nätverk för forskning inom
socialt arbete i hälso-och sjukvård,
*Publikationer*
Andersson, M &- *Hultman, L*/./ (1999). /Folk frågar om det funkar. En
studie av åldersassymmetriska parrelationer/, Rapportserien Kön och
åldrande, Institutionen för socialt arbete, Mittuniversitetet i Östersund.
Gerdner, A, *Hultman, L*, Borell, K. (2001). Grannreaktioner mot Hem för
vård och boende: Några resultat från en enkätstudie, /Socialt
perspektiv/, Vol.80, nr.3/4, pp. 37-57.
[pubmed:26482646].
Reluctant participation – the experiences of adolescents with disabilities
of meetings with social workers regarding their right to receive personal
assistance [1]
*Hultman L*, Pergert P, Forinder U
/European Journal of Social Work (2016), DOI:10.1080/13691457.2016.1201051/
Maintaining professional integrity: experiences of case workers performing
the assessments that determine children’s access to personal assistance [2]
*Hultman L*, Forinder U, Fugl-Meyer K, Pergert P
/Disability and Society (2018), DOI:10.1080/09687599.2018.1466691/
*Hultman, L. *2018*. */Live life! Young peoples' experience of living with
personal assistance and social workers' experiences of handling LSS
assessments from a Child perspective. /Phd thesis.
*Hultman, L*/. /Frihet under förhandling- ungdomars upplevelser av möten om
personlig assistans/, i Forskning om Personlig assistans- En antologi
/(2018)/ /Red/. /N. Altermark/, /H. Knutsson & - M. Svensson
Chowdhury. https://www.kfo.se/globalassets/kfo/bilder/intressepolitik/forskning-antologi-personlig-assistans.pdf
[3]
*Hultman, L*., Forinder, U., Öhrvall, A.-M., Pergert, P. and Fugl-Meyer, K.,
2019. Elusive Participation – Social Workers’ Experience of the
Participation of Children with Disabilities in
LSS Assessments. /Scandinavian Journal of Disability Research/, 21(1),
pp.38–48. DOI: http://doi.org/10.16993/sjdr.558 [4]
Engwall, K & - *Hultman, L* (2019). FoU Södertörn, Rapport 170/19,
Korttidsvistelse, Hur beaktas
barnperspektivet? https://fou-sodertorn.se/project/170-19-korttidsvistelse-lss-hur-hanteras-barnperspektivet/
[5]
Engwall, K & - *Hultman, L* (2020): Constructions of childhood: the assessment
of respite care for children with disabilities in Sweden, European Journal of
Social Work, DOI: 10.1080/13691457.2020.1763260
Engwall, K, and *Hultman, L*. (2020). ‘Meet and Greet’: Children with
Disabilities’ Participatory Rights in the Assessment Process of Respite
Care. Scandinavian Journal of Disability Research, 22(1): 187–197. DOI:
https://doi.org/10.16993/sjdr.693
Engwall, K & - *Hultman, L.* 2020. Barn och unga med funktionsnedsättning -
social utsatthet och individuellt aktörskap, i Red. Linnéa Bruno & - Zulmir
Becevic´, /Barn & - Unga i Utsatta Livssituationer- perspektiv från forskning
och praktik/. Stockholm: Liber.
Elmersjö, M, Koziel, S, *Hultman, L*, Bertilsdotter Rosqvist, H, Hallqvist,
J & - Obrenovic Johansson, S (2020): Swedish citizenship through multicultural
parenting: parental support as a learning practice for migrant parents in
Sweden, /European Journal of Social Work/, DOI: 10.1080/13691457.2020.1820451
Bertilsdotter Rosqvist, H, *Hultman, L*. & - V. Polanska, D. Etiska dilemman i
deltagarnära forskning, i /Aktionsforskning - möjligheter, utmaningar och
variationer, /(2021). Red. Hanna Bertilsdotter Rosqvist, Magdalena
Elmersjö, Lisa Kings. Lund: Studentlitteratur.
*Hultman, L*, Bertilsdotter Rosqvist, H, Elmersjö, M & - Koziel, S. (2021):
Making me with others-gendered meanings of youth and youthfulness among young
female disabled assistance users, /Disability & - Society/, DOI:
10.1080/09687599.2021.200736
[1] http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13691457.2016.1201051
[2] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687599.2018.1466691
[3] https://www.kfo.se/globalassets/kfo/bilder/intressepolitik/forskning-antologi-personlig-assistans.pdf
[4] http://doi.org/10.16993/sjdr.558
[5] https://fou-sodertorn.se/project/170-19-korttidsvistelse-lss-hur-hanteras-barnperspektivet/
Undervisning
Innan jag blev fast anställd som lektor vid Södertörns Högskola, så har
jag varit kursansvarig vid andra lärosäten där jag har undervisat blivande
socionomer arbetsterapeut studenter. Jag har undervisat både på grund- och
avancerad nivå där föreläsningarna har handlar om evidensbaserat arbete
inom hälso-och sjukvård, samt barnperspektiv och funktionshinder.
Jag har även varit kursledare för olika uppdragsutbildningar på KI som
riktat sig till personal som kommer i kontakt med brukare eller på annat
sätt haft arbetsuppgifter som reglerats genom LSS- lagstiftningen. Jag har
också varit kursansvarig för en uppdragsutbildning på Ersta Sköndal Bräcke Högskola(nuvarande Marie Cederschiöld Högskola) vars målgrupp varit chefer
inom äldreomsorgen som behövt kunskap om evidens och implementering.
Artiklar
- Article: HEALTH AND SOCIAL CARE IN THE COMMUNITY. 2023;2023:1-15
- Article: THE BRITISH JOURNAL OF SOCIAL WORK. 2023;53(8):3647-3664
- Article: DISABILITY & SOCIETY. 2023;38(9):1626-1646
- Article: AUTISM. 2023;27(5):1417-1425
- Journal article: THE INTERNATIONAL JOURNAL OF CHILDREN'S RIGHTS. 2023;31(2):352-377
- Journal article: SOCIALVETENSKAPLIG TIDSKRIFT. 2023;29(3-4):305-324
- Article: THE BRITISH JOURNAL OF SOCIAL WORK. 2023;53(1):258-275
- Article: FRONTIERS IN PSYCHIATRY. 2023;14:1058422
- Article: DISABILITY & SOCIETY. 2023;:1-20
- Article: DISABILITY & SOCIETY. 2023;:1-26
- Journal article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF DISABILITY RESEARCH. 2022;24(1):288-301
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL WORK. 2022;25(2):329-340
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL WORK. 2021;24(4):617-628
- Journal article: SCANDINAVIAN JOURNAL OF DISABILITY RESEARCH. 2019;21(1):38-48
- Article: DISABILITY & SOCIETY. 2018;33(6):909-931
- Article: EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL WORK. 2017;20(4):509-521
- Article: DISABILITY AND REHABILITATION. 2016;38(11):1053-1062
Alla övriga publikationer
- Book chapter: THE PALGRAVE HANDBOOK OF RESEARCH METHODS AND ETHICS IN NEURODIVERSITY STUDIES. 2024;p. 123-139
- Book chapter: THE PALGRAVE HANDBOOK OF RESEARCH METHODS AND ETHICS IN NEURODIVERSITY STUDIES. 2024;p. 103-122
- Book chapter: THE PALGRAVE HANDBOOK OF RESEARCH METHODS AND ETHICS IN NEURODIVERSITY STUDIES. 2024;p. 199-213
Anställningar
- Postdoktorala Studier, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2022-2025
Examina och utbildning
- Filosofie Doktorsexamen, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2018