Ta del av Nobel Calling Stockholm 2023 på Karolinska Institutet

I oktober varje år tillkännages vilka forskare som ska tilldelas de olika Nobelprisen. I samband med offentliggörandena bjuder Nobel Prize Museum, i samarbete med bland andra Karolinska Institutet, allmänheten på inspirerande event och lärorika möten i kunskapens anda. Här kan du se KI:s aktiviteter under Nobel Calling Stockholm 2023.

Grafisk bild av ett huvud bestående av siffror.
Foto: iStock.

Kan AI få Nobelpris?

Samtal, 2 oktober kl. 16:00-17:00

Artificiell intelligens (AI) får en allt större betydelse, inte minst inom forskning. Inom flera vetenskapsområden är AI nödvändigt för att kunna bearbeta enorma mängder data. Vilka vetenskapliga genombrott kan AI ge? Påverkar denna utveckling tilltron till forskning? Och hur kan AI förändra och påverka forskarrollen – borde AI rentav kunna tilldelas Nobelpris?

I ett samtal på Nobelprismuseet diskuterar Magnus Boman, Åsa Wikforss (Stockholms universitet) och Nina Wormbs (KTH) möjligheter, utmaningar och farhågor kring AI i forskning. Samtalet modereras av Cissi Askwall (Vetenskapsrådet).

Plats: Nobel Prize Museum, Stortorget 2, Gamla stan.

Zebrafiskar i ett akvarium på labb på KI.
Foto: Lars Bräutigam.

Besök Nordens största zebrafisklabb

Guidade rundturer, 2-4 oktober kl. 09:00 och 12:00

Under en timme får du tillsammans med personalen vid zebrafiskenheten gå igenom allt ifrån teknisk utrustning, djurhållning och forskning. Vad krävs egentligen för att hålla över 20 000 zebrafiskar? Hur ser det ut på en anläggning? Vilken teknik används för att bereda och hålla allt vatten?

Titta i våra mikroskop och observera embryon och yngel i olika stadier av livet. Vi erbjuder även möjlighet att få se flourescens lysa klart inuti levande yngel - har du aldrig sett ett grönt hjärta pumpa blod eller röda blodkroppar som flyger runt i blodkärlssystemet är det här chansen!

Plats: Zebrafisk corefaciliteten, Nobels väg 16 (Solna).

Begränsat antal platser.

Dekorativ bild
Foto: Getty Images.

Humant papillomvirus – från upptäckt till utrotning av livmoderhalscancer

Seminarium (hybrid), 6 oktober kl. 15:00-16:30

2008 gick Nobelpriset i fysiologi eller medicin till Harald zur Hausen för hans upptäckt av humana papillomvirus (HPV) som orsakar livmoderhalscancer. Denna upptäckt revolutionerade det gynekologiska cellprovtagningsprogrammet mot livmoderhalscancer, som idag erbjuder HPV-testning till alla kvinnor i Sverige mellan 23-70 år.

På seminariet får du höra mer om vägen från upptäckt av humana papillomvirus till förebyggande vaccin och det aktuella läget för utrotning av HPV.

Medverkande: Joakim Dillner, professor infektionsepidemiologi, Ingemar Ernberg, professor i tumörbiologi, Kjell Ivarsson, nationell cancersamordnare SKR och Miriam Elfström, Med Dr.

Plats: Eva & Georg Klein-salen (200 platser), Biomedicum, Solnavägen 9. Ingen föranmälan behövs.

Det finns även möjlighet att ansluta digitalt.

Övrigt

Under Nobel Calling-veckan deltar också Gustav Nilsonne, KI, i en paneldiskussion på KTH Öppen och tillgänglig data – framgångsrecept för forskning?.

Nobel Calling 2023.
Foto: Nobel Prize Museum.

Nobel Calling Stockholm

När årets Nobelpristagare tillkännages riktas världens blickar mot Stockholm. Nobel Prize Museum förvandlar staden till en hubb för vetenskap, forskning och teknik tillsammans med KI och andra samhällsaktörer, under namnet Nobel Calling. I kunskapens anda bjuder bland andra Karolinska Institutet på inspirerande event och lärorika möten.

Alla aktiviteter under Nobel Calling Stockholm 2023.