Med fokus på åldrande i unikt Art & Science projekt

Under hösten 2019 kontaktade Aging Research Center (ARC), en sektion vid NVS) Fotoskolan STHLM på Folkuniversitetet för att höra om de var intresserade av ett samarbetsprojekt i syfte att ta fram aktuella bilder på äldre personer utifrån den forskning som ARC bedriver. Gensvaret var positivt och resulterade i att 20 fotografer under utbildning skapade 15 unika bilder var av äldre personer runt om i Sverige.

Elderly person at mirror
Foto: Cecilia Öhlund

Fotostudenternas uppdrag var att tolka den forskning om åldrande och äldre personers hälsa och levnadsvillkor som bedrivs vid ARC. Viktigt var också att med utgångspunkt från egna erfarenheter och referenser porträttera äldre personer och deras vardagsliv i Sverige.

Samarbetet utforskade bland annat korsbefruktningen mellan forskning och fotografiskt gestaltande, men stod också som ett exempel på hur forskning kan kommunicera utanför akademins väggar och nå ut till allmänheten i nya former. Projektet avslutades under februari månad 2020 med en fotoutställning på Folkuniversitetet och föreläsningar av forskare på ARC på temat Vem är ”äldre” i Sverige idag? och Ålderism och äldre personers röster.
Nedan kan man se en kort film om samarbetsprojektet.

För mer frågor om projektet vänligen kontakta Isabelle von Saenger
E-post: isabelle.vonsaenger@ki.se

Läs mer om den forskning som ARC bedriver på https://ki-su-arc.se/

AC