Forskningsprojektet KUPOL – Kunskap om ungas psykiska hälsa och lärande | EPHIR
Kupol är ett stort nationellt forskningsprojekt som drivits av forskare vid Karolinska Institutet i samarbete med forskare vid Stockholm universitet och Uppsala universitet. Studiens syfte har varit att undersöka hur den pedagogiska och sociala miljön i skolan påverkar ungdomars psykiska hälsa. Datainsamlingen avslutades 2018 men det vetenskapliga arbetet fortsätter och det finns möjlighet för dig som forskar att ansöka om att använda data från studien.

Kupolstudien utfördes mellan 2012–2018 på 101 högstadieskolor i Syd- och Mellan-Sverige och omfattar en kohortstudie med cirka 4000 barn. Samtliga barn i studien började årskurs sju hösten 2013 eller hösten 2014.
Kupol har också inhämtat information från barnens vårdnadshavare/föräldrar, rektorer, lärare och andra elever på skolan, samt data från nationella och regionala register och genom salivprover bland ett urval av deltagarna.
Kupolstudiens huvudsakliga frågeställningar:
- Finns det en association mellan pedagogisk miljö (pedagogiskt ledarskap, undervisningsmetoder, relationer i skolan etc.) och risk för att utveckla psykisk ohälsa i tonåren?
- Ser den eventuella associationen olika ut för flickor och pojkar?
- Vilken betydelse har betyg för relationen mellan pedagogisk miljö och psykisk hälsa?
- Kan en eventuell association förklaras av aktivering av de gener som reglerar kroppens stressreaktioner?
Ansök om data från Kupolstudien
Om du vill ansöka om data från Kupolstudien, använd ansökningsblanketten. Se instruktioner för var du skickar ifylld ansökan i dokumentet.
Ansökningsblankett
Om forskningsfrågan inte omfattas av Kupolstudiens etikansökan behöver du bifoga en kopia av din ansökan till Etikprövningsmyndigheten samt beslut till din ansökan om datauttag.
Om du vill ansöka om personuppgifter kommer du även behöva teckna att personuppgiftsbiträdesavtal. Vänligen kontakta oss för vägledning.
Kontakt
Rosaria Galanti
Professor, projektansvarigFilip Andersson
Anknuten till ForskningPublikationer från studien
Understanding beliefs and behaviours. International Journal of Adolescence and Youth. 2020;25(1). DOI: 10.1080/02673843.2020.1810082
Individual and familial factors predict formation and improvement of adolescents’ academic expectations: A longitudinal study in Sweden – PLoS One. 2020;15(2):e0229505. DOI: 10.1371/journal.pone.0229505.
School climate and mental health among Swedish adolescents: a multilevel longitudinal study – BMC Public Health. 2019;19(1):1695. DOI: 10.1186/s12889-019-8018-0.
Academic Expectations and Mental Health in Adolescence: A Longitudinal Study Involving Parents’ and Their Children’s Perspectives – Journal of Adolescent Health. 2019;64:6. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2018.11.015.
Youth Well-Being Contextualized: Perceptions of Swedish Fathers – Child & Youth Care Forum. April 2019. DOI: 10.1007/s10566-019-09508-6.
The Study of Family Context: Examining Its Role for Identity Coherence and Adolescent Adjustment for Swedish Adolescents – Journal of Early Adolescence. March 2019. DOI: 10.1177/0272431619833479.
Longitudinal association between tobacco use and the onset of depressive symptoms among Swedish adolescents: the Kupol cohort study – European Child & Adolescent Psychiatry. October 2018. DOI: 10.1007/s00787-018-1237-6.
NR3C1 hypermethylation in depressed and bullied adolescents – Translational Psychiatry. 2018;8:121. DOI: 10.1038/s41398-018-0169-8.
Association between adolescents’ academic aspirations and expectations and mental health: a one-year follow-up study – European Journal of Publich Health. 2018;28:3. DOI: 10.1093/eurpub/cky025.
Pedagogical and Social School Climate: Psychometric Evaluation and Validation of the Student Edition of PESOC – Scandinavian Journal of Educational Research. February 2018. DOI: 10.1080/00313831.2017.1415962
Pedagogical and Social Climate in School Questionnaire Factorial Validity and Reliability of the Teacher Version – Journal of Psychoeducational Assessment. 2016;34:3. DOI: 10.1177/0734282915595332.
School environment and mental health in early adolescence – a longitudinal study in Sweden (KUPOL) – BMC Psychiatry. 2016;16:243. DOI: 10.1186/s12888-016-0919-1.
Psychometric Properties of an Intrument to Measure Social and Pedagogical School Climate Among Teachers (PESOC) – Scandinavian Journal of Educational Research. December 2016. DOI: 10.1080/00313831.2016.1258661.
Forskningsprogram KUPOL
Skolor som medverkat i studien
Region Gävleborg
- Bergsjö skola
- Hudikskola
- Jernvallskolan
- Läroverket
- Norrtullskolan
- Sofiedalskolan
- Östra skolan
Region Jönköpings län
- Bor skola
- Forsheda skola
- Gröndalsskolan
- Hagabodaskolan
- Junkaremålsskolan
- Nordinskolan
- Parkskolan
- Prolympia Jönköping
Region Stockholm
- Akalla grundskola
- Alfaskolan
- Birkaskolan
- Broskolan
- Brunnsängskolan
- Byängsskolan
- Castello Järla sjö
- Ekebyholmsskolan
- Engelbrektsskolan
- Engelska skolan Norr
- Framstegsskolan
- Futuraskolan Hertig Karl
- Futuraskolan International Kottla
- Grundskolan Metapontum
- Gärdesskolan
- Hemmestaskolan
- Johan Skytteskolan
- Järna friskola
- Järna grundskola/Eneskolan
- Karsby International School
- Katarina Norra skola
- Kristofferskolan
- Kulturama Grundskola Sundbyberg
- Kunskapsskolan Saltsjöbaden
- Kunskapsskolan Spånga
- Kunskapsskolan Täby
- Kvarnbergsskolan
- Maria Elementar skola
- Martinskolan
- Matteusskolan
- Myrsjöskolan
- Norrbergskolan
- Nyckelskolan
- Näsbyparksskolan
- Pershagenskolan
- Raoul Wallenbergskolan
- Roslagsskolan
- Rudanskolan
- Röllingbyskolan
- Slättgårdsskolan
Region Södermanland
- Europaskolan Rogge
- Friskolan Asken
- Järvenskolan Södra
- Tegelviken
- Vidåkersskolan/Slottsskolan
- Vittra Kungshagen
- Årbyskolan
Region Uppsala
- Futurum
- Gransäterskolan
- Potentia Education
- Uppsala Musikklasser
- Västra Stenhagenskolan
- Älvboda friskola
- Örbyhus skola
- Östervåla skola
Region Västmanland
- Bäckbyskolan
- Fryxellska skolan
- Kung Karls skola
- Malmaskolan
- Persboskolan
- Risbroskolan
- Tunboskolan
- Önstaskolan.
Region Värmland
- Estetiska skolan
- Forshaga lärcenter
- Forsnässkolan
- Gunnarsbyskolan
- Sannerudsskolan.
Region Örebro län
- Folkasboskolan
- Hannaskolan
- Internationella Engelska skolan Örebro
- Klockarhagsskolan
- Lekebergsskolan
- Sjöängsskolan
- Transtenskolan
Finansiärer
Kupolstudien har finansierats av FORTE, VINNOVA, Forskningsrådet Formas samt Vetenskapsrådet.