Anvisningar för mätning av barn som deltar i Mer och Mindre

Ta alla mått tre (3) gånger:
För att säkerställa korrekta värden tas alla mätningar tre gånger.
OBS: Skriv in alla tre värden med en decimal i barnets journal i modulen för mätvärden. Forskargruppen beräknar medelvärdet av mätningarna.

Längd

Vid mätning av kroppslängden ska barnet vara lättklädd och utan skor, stå rak med fötterna intill varandra med armarna hängande vid sidorna, axlarna avslappnade och blicken riktad rakt fram. Hälar, stuss, skuldror och huvud ska ha kontakt med en vertikal yta, exempelvis en vägg.

OBS: Det är viktigt att barnet inte svankar. Det viktigaste är att barnet står med stuss och fötter intill väggen.

Uppsatt hår, hårspännen och snoddar som påverkar mätningen tas ur.

Vikt

Barnet vägs i underkläder.

Midjemått

Midjemåttet mäts mot huden mittemellan nedersta revbensbågen och höftbenet efter en lätt utandning. Låt barnet stå höftbrett mellan fötterna med armarna hängande vid sidorna, axlarna avslappnade och blicken riktad rakt fram. Måttbandet hålls sträckt ej slappt runt midjan.

Karin Nordin

Barnsjuksköterska