Marika Melin

Marika Melin

Assisterande Lektor
E-postadress: marika.melin@ki.se
Besöksadress: Nobels väg 9, 17165 Solna
Postadress: K8 Klinisk neurovetenskap, K8 Psykologi Enebrink Melin, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är forskare och lärare på Institutionen för Klinisk Neurovetenskap och projektledare för tre forskningsprojekt som handlar om arbetsvillkor, hälsa och säkerhet inom flygbranschen. Jag doktorerade 2005 (Stockholms universitet/Arbetslivsinstitutet), och har sedan dess bedrivit forskning inom arbets- och organisationspsykologi.

Forskningsbeskrivning

  • Fokus för min forskning är det moderna arbetslivets villkor och 

  • konsekvenser
  • vilka kompetenser som krävs och hur organisation och 
  • arbetsvillkor påverkar hälsa, beteende, kvalitet och säkerhet i olika 
  • professioner och arbetskontexter.

     

  • För närvarande har jag tre pågående forskningsprojekt med fokus på hållbar flygsäkerhet. Det första undersöker de flygsäkerhets- och 

  • hälsomässiga konsekvenserna av piloters arbetsvillkor - samt hur hållbar 
  • säkerhet kan skapas inom ramen för de speciella förhållanden som råder 
  • inom luftfarten, och heter ”Hållbar flygsäkerhet. Metodutveckling och interventioner för att mäta, förändra och förebygga (organisatoriska) risker inom luftfarten”. 
  • Det andra 
  • forskningsprojektet handlar också om hållbar flygsäkerhet, men med fokus 
  • på kabinpersonal ur ett risk- och säkerhetsperspektiv (”Hållbar flygsäkerhet - 
  • med fokus på kabinpersonal ur ett risk- och säkerhetsperspektiv”. Den här forskningen utgör Filippa Folkes doktorandprojekt och mer information 
  • finns på hennes hemsida. Det tredje forskningsprojektet heter "Kvalifikationer för framtidens luftfart. Validering, utveckling och optimering av urvalsinstrument och lämplighetstester för piloter". Forskning pekar på att den mänskliga faktorn alltjämt är en central orsak till olyckor och incidenter inom flyget, och syftet med forskningsprojektet är därför att undersöka dels vilka förmågor och kapaciteter som bäst predicerar lämplighet för pilotyrket i förhållande till de operativa och arbetsmiljömässiga förutsättningar som idag råder inom flygindustrin, dels vilka metoder som bäst testar dessa förmågor på ett tillförlitligt och effektivt sätt. Den här forskningen utgör Emil Lagers doktorandprojekt och mer information finns på hans hemsida.
    Mer information om alla tre forskningsprojekten finns här.

Undervisning

  • Jag undervisar på Psykologprogrammet på Karolinska institutet och är 

  • kursansvarig för två kurser: Arbets- och organisationspsykologi 1 /(12hp) på termin 5 och Arbets- och organisationspsykologi 2 /(7, 5hp) på termin 6. Jag föreläser också regelbundet i andra sammanhang och på andra 
  • utbildningar. Tidigare har jag undervisat och haft kurs- och momentansvar 
  • för flera kurser inom arbets- och organisationspsykologi,  
  • arbetslivspedagogik och forskningsmetod vid bland annat Stockholms 
  • universitet, Arbetslivsinstitutet, Mälardalens högskola och Karolinska 
  • institutet, samt handlett en mängd C- och master/magisteruppsatser inom 
  • psykologi, pedagogik och arbetsvetenskap.

     

  • Publikationer i urval

    Melin, M. &

  • Lång, V. (2023) Are Peer Support Programs Effective in the Detection and Prevention of

    Mental Health Issues in Commercial Aviation? The International Journal of Aerospace Psychology.

    https://doi.org/10.1080/24721840.2023.2278670

     

  • Sorjonen, K., Melin, M. &

  • Melin, B. (2023) Spurious prospective effects between work experiences

    and self-esteem: A reanalysis of a meta-analysis of longitudinal studies. European Journal of

    Personality, vol. 0(0) 1–10. https://doi-org.proxy.kib.ki.se/10.1177/08902070231197876

     

  • Folke, F. &

  • Melin, M. (2022) Selecting flight mode – Risk factors associated with presenteeism

    among commercial pilots and the role of depressive symptoms. Journal of Air Transport

    Management, 103 (2022) 102254. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2022.102254


    Lager, E. &

  • Melin, M. (2021) Proactive Flight Safety – a Feasibility Study
    on Optimal Use of Flight Data Monitoring and Incident Reports in an Airline.
    International Journal of Occupational Safety and
    Ergonomics/./https://doi.org/10.1080/10803548.2021.1899608 [1]

     

  • Johansson, F. &

  • Melin, M. (2018) Fit for Flight? Inappropriate Presenteeism 

  • Among Swedish Commercial Airline Pilots and its Threats to Flight
    Safety. International Journal of Aerospace Psychology, 28:3-4,
    84-97. Länk: https://www.tandfonline.com/eprint/vqZX4Tz7gvCryUHZJfUv/full

    Melin, M., Lager, E. &
  • Lindfors, P. (2018)High-flying Risks. Variations in
    working conditions, health, and safety behaviors among commercial airline
    pilots in relation to safety climate. Arbete &
  • Hälsa, Nr
    2018
  • 52(2).Länk: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/55085/4/gupea_2077_55085_4.pdf
    [
    Melin, M., Astvik, W. and Oettel, C. (2014). New work conditions in Higher
    education. A study of the relationship between excessive workload, coping
    strategies and subsequent health among academic staff. /Quality in higher
    education/. vol 20 (3), 290-308.


    Astvik, W. &

  • Melin, M (2013). Överlevnadsstrategier i socialt arbete: En
    studie om hur copingstrategier påverkar kvalitet, professionalism och
    hälsa. Arbetsmarknad och arbetsliv, 2013, 19, pp 61-74.


    Astvik, W. &

  • Melin, M. (2013). Coping strategies in social work: A
    qualitative study of coping patterns their relation to health. /Nordic
    Social Work Research/, vol 4 (1), 52-66.

     

Artiklar

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI