Senare skolstartstider för främjande av ungas psykiska hälsa och utveckling

Detta projekt syftar till att utvärdera om senareläggning av skolstartstider är en genomförbar och effektiv intervention för att öka sömnlängd hos unga och på det sättet främja psykisk hälsa, akademisk prestation och andra utvecklingsutfall.

Bakgrund

Under tonåren leder biologiska förändringar till en förskjutning i ungdomars sömnrytm vilket innebär att de är vakna längre på kvällen – detta sker utöver sociala faktorer, som ökade sociala och akademiska krav samt ökad skärmtid före sänggåendet. I kombination med tidiga skolstartstider (SST), som utgör ett hinder för sömn, leder detta till att många ungdomar upplever kort sömnlängd, särskilt under skoldagar. Otillräcklig sömn är ett utbrett hälsoproblem bland ungdomar. En studie bland ungdomar i åldern 12–16 i Stockholms län har visat att 46 procent av svenska ungdomar sov färre timmar än den rekommenderade mängden på minst 8 timmar per natt under skoldagar.  

Effektiva och skalbara interventioner för att öka sömnlängden hos ungdomar behövs, eftersom otillräcklig sömn är en riskfaktor för ett antal problem relaterade till ungdomars psykiska hälsa, såsom depression och självmordstankar, beteendeproblem och lägre akademisk prestation. Den strukturella interventionen med att senarelägga SST:er har visat sig öka ungdomars sömnlängd enligt internationella studier, främst från USA. Detta projekt syftar till att undersöka effekterna av att senarelägga SST:er på sömn och psykisk hälsa i en svensk kontext, samt om dessa effekter leder till andra positiva effekter såsom förbättrad kognitiv och akademisk prestation, livsstilsbeteenden och att utforska utmaningar med implementering och kostnadseffektivitet. 

Pilotstudie i Region Stockholm 

Med finansiering av Region Stockholm kommer en pilotstudie initialt att undersöka genomförbarheten av att implementera senarelagda SST:er i högstadie- och gymnasieskolor i Stockholms län. Inledningsvis kommer vi att genomföra en intervjustudie som syftar till att:

  • samla in information om skolors beredskap och intresse i att senarelägga skolstartstider med en timme, samt
  • identifiera potentiella hinder och möjligheter för genomförandet av senare skolstartstider. 

Vem kan delta i pilotstudien?

Vi vill komma i kontakt med högstadie- och gymnasieskolor i Stockholms län som är intresserade av att bidra till forskning om nya insatser för att främja elevers hälsa och lärande. Vi vill undersöka skolpersonal-, elever- och vårdnadshavares attityder till och föreställningar om senareläggning av skolstartstider. 

Som skola är ni välkomna att delta i studien oavsett om ni överväger att senarelägga skolstartstider eller inte.

Vad innebär en medverkan i pilotstudien? 

Under studien kommer vi att genomföra intervjuer och fokusgrupper med rektorer, lärare, elever, vårdnadshavare respektive elevhälsan för att få en förståelse för skolors möjligheter och intresse/ointresse i att senarelägga skolstartstider med en timme (från kl. 08:00 till kl. 09:00) samt identifiera potentiella hinder för genomförandet av denna insats. Intervjuerna kommer att äga rum i november och december, 2024, och tar cirka en timme vardera.

Vilka står bakom forskningsprojektet? 

Projektet genomförs av forskare på Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska Institutet och Stockholms läns sjukvårdsområde, Region Stockholm. Om ni önskar mer information eller har frågor kring studien får ni gärna kontakta oss. Under 'Dokument' kan ni läsa mer om ungas sömn och forskningsläget kring senare skolstartstider. 

Anmälan

Kontakt

Profile image

Theresa Lemke

Affiliated to Research