IT - CLINTEC

Ny rutin för att registrera alla typer av IT relaterade ärenden.

Detta för att säkerställa att IT-supporten ska kunna hanteras av det gemensamma IT-teamet i Huddinge från och med den 1 Januari 2017.

  • Samtliga ärenden mailas till it-support@ki.se alternativt att man ringer 08-524 822 22
  • Ärendet loggas och användaren får en återkoppling med ett ärendenummer.
  • Om support inte kan ges omedelbart av de som tar emot ärendet går det över till det  IT-team som finns i Huddinge.

Beställa dator

Till alla beställare och attesterare:

Äntligen har ITA fått fram en elektronisk beställningsformulär där beställningen går vidare till attesteraren.

Beställningar görs enligt följande:

Medarbetarportalen
”digitala redskap” rullgardin, välj: ”beställ dator och datortillbehör” (Wisum)

Logga in med KI lösenord

Högst upp välj ”produkter och tjänster” – här står hur man beställer och hur man attesterar (rutiner och manualer https://www.wisum.its.umu.se/KI/Default.aspx)

Fyll i alla uppgifter på beställningssidan och välj korrekt attesterare i rullgardinen, tryck på beställ.

Behöver man hjälp med beställningar ring ITA, de kan hjälpa att plocka ihop varukorgen.

(Attesterare får ett mail när en beställning gjorts och en länk för attest)

Vi hade en genomgång med ITA idag, det var få som var där, men vi hjälps åt att lösa frågor.

Kom förbi när ni inte förstår eller får inte riktigt till en beställning.

OBS! Licenser och programvara går inte än att beställa via sidan, det fortsätter vi med blanketter tills ITA klara med den delen också.

Beställa mobiltelefon

  • Mobiltelefon och/eller abonnemang ska beställas via IT-marknad Wisum, av enhetens enhetsadministratör. Enhetsadministratören har också tillgång till nya SIM-kort som ska kopplas till abonnemangen i beställningsflödet i Wisum.

  • CLINTECs regler:
    - Beställning av mobiltelefon kräver ett befintligt eller nytt abonnemang på KI.
    - Beställningen skall godkännas av enhetschef (sker i Wisum).
    - Grundläggande förutsättning för mobiltelefon/abonnemang är en tillsvidaretjänst. Vissa undantag kan ges.
    - Kostnaden skall belastas projekt på KI och får inte vidarefaktureras

  • För mer info om generella regler, priser, modeller, abonnemang m.m. se telefonisidan på medarbetarportalen samt IT-marknad Wisum

  • Frågor gällande telefoni kan besvaras av IT-support via 08 524 822 22 alternativt it-support@ki.se

Beställa mobilt bredband

  • Beställning av mobilt bredband skall godkännas av prefekt och enhetschef.
  • Grundläggande förutsättning för ett mobilt bredband är en tillsvidaretjänst. Vissa undantag kan ges.
  • Kostnaden skall belastas projekt på KI och får inte vidarefaktureras
  • Läs ”Regler för tillgång till telekommunikations utrustning mm” under rubriken ”Telekommunikation” på https://internwebben.ki.se/sv/regler-och-riktlinjer-o
  • Prislista på abonnemang: https://intraedit.user.ki.se/sv/telefoni
  • Använd blanketten ”Beslut om mobilt bredband”

Beställa programvara

  • All upphandlad programvara skall beställas och installeras av IT-samordnare samt godkännas av enhetschef.
  • Grundläggande förutsättning för installation är innehav av en KI-dator.
  • Kostnaden skall belastas projekt på KI och får inte vidarefaktureras
  • Tillgängliga programvaror: https://intraedit.user.ki.se/sv/programvaror
  • Använd blanketten ”Beställning av dator, programvara och telefon”
  • Icke upphandlad licensprogramvara kan beställas av enhetens administratör efter godkännande av IT-samordnare.  Alla installationer måste följa gällande regelverk och lagstiftning.

 

Institution