Diabetes epidemiologi – Sofia Carlssons forskargrupp

Vi forskar kring förekomst, orsaker och konsekvenser av olika former av diabetes. Särskilt intresserade är vi av mindre kända diabetesformer som LADA-latent autoimmun diabetes hos vuxna. Vi driver sedan flera år ESTRID-studien där vi kartlägger LADA men använder även data från internationella studier och genomför registerstudier. Metodutveckling är viktigt för oss och vi strävar alltid efter att bedriva forskning som håller högsta internationella klass.

Research group Sofia Carlsson, IMM

Publikationer

Utvalda publikationer

All publications from group members

Finansiering

Finansiärer

Medlemmar och kontakt

Gruppledare

Alla medlemmar i gruppen

Besöksadress

Karolinska Institutet, Institute of Environmental Medicine, Nobels väg 13, Stockholm, 171 77, Sweden

Postadress

Karolinska Institutet, Institute of Environmental Medicine, Box 210, Stockholm, 171 77, Sweden

ESTRID

ESTRID är en förkortning för Epidemiologisk studie av riskfaktorer för LADA och typ 2-diabetes.

Det har visat sig att många vuxna med vad som tidigare skulle ha klassificerats som typ 2-diabetes, i själva verket har en diabetesform som liknar typ 1-diabetes. Denna diabetesform har fått namnet LADA (latent autoimmune diabetes in adults). Varför vissa drabbas av LADA och andra av typ 2-diabetes vet man idag mycket lite om.

Syftet med ESTRID-studien är att studera hur levnadsvanor och ärftlighet påverkar risken för LADA jämfört med typ 2-diabetes. Projektet förväntas även ge ny kunskap om samspelet mellan gener och livsstil vid utvecklingen av typ 2-diabetes.

Läs mer om ESTRID-studien.

Nyckelord:
Diabetes Diabeteskomplikationer Endokrinologi och diabetes Epidemiologi Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi Gen-miljöinteraktion Miljö och folkhälsa Typ 1-diabetes Typ 2-diabetes Visa alla
Anna Persson
2024-03-25