This page in English
Laddar profil information

Om mig

Jag är docent, forskare och lektor på fysioterapiutbildningen med kurser på olika nivåer.

Se den engelska sidan för detaljerna.

Pedagogiska meriter

Bästa lärare på fysioterapiutbildningen 2015 and 2017

Laddar publikationer

Karta

Filmer

Detta är en kanal som innehåller en lista över övningar speciellt utformade för strängmusikanter.

https://play.ki.se/channel/Exercises_for_string_musicians

 

Dessa instruktionsvideor tillhör bilagan till en vetenskapliga artikel:

 "Resistance Training for Professional String Musicians - En Prospective Intervention Study", av Lundborg, B och Grooten, WJA i Journal: Medical Problems of Performing Artists: https: // www .sciandmed.com / MPPA /.

Denna prospektiva studie utvärderade ett individuellt styrketräningsprogram för professionella strängmusikanter. Musikerna instruerades att utföra ett individuellt utformat träningsprogram två gånger i veckan. Deltagarna fick instruktioner att utföra övningar som syftade till att stärka och kontrollera skulderblad (scapulae) och axelmuskler, tillsammans med muskler i arm och bagage. Varje träningspass bestod av 5-10 minuters uppvärmning och 30-40 minuter motståndsträning. Uppvärmningssessionerna bestod av några typiska, lågbelastande motor control övningar och rörelsebefrämjande övningar. Det individuella träningsprogrammet omfattade i genomsnitt fem funktionella träningsövningar. Deltagarna fick instruktioner att utföra en till fyra set av åtta till tolv repetitioner (ungefär 65-80% av one repetition maximum (1RM)), enligt principen om progressiv överbelastning. Övningarna har utformats så att de kan utföras både inomhus eller utomhus eller i deltagarnas hem - beroende på varje deltagares preferens. Efter träningsinterventionen visade interventionsgruppen ökad styrka i övre extremitetsstyrka och uthållighet.

https://play.ki.se/channel/Exercises_for_string_musicians

 

Dessa instruktionsvideor tillhör bilagan till en vetenskapliga artikel:

 

 "Resistance Training for Professional String Musicians - En Prospective Intervention Study", av Lundborg, B och Grooten, WJA i Journal: Medical Problems of Performing Artists: https: // www .sciandmed.com / MPPA /.

 

Denna prospektiva studie utvärderade ett individuellt styrketräningsprogram för professionella strängmusikanter. Musikerna instruerades att utföra ett individuellt utformat träningsprogram två gånger i veckan. Deltagarna fick instruktioner att utföra övningar som syftade till att stärka och kontrollera skulderblad (scapulae) och axelmuskler, tillsammans med muskler i arm och bagage. Varje träningspass bestod av 5-10 minuters uppvärmning och 30-40 minuter motståndsträning. Uppvärmningssessionerna bestod av några typiska, lågbelastande motor control övningar och rörelsebefrämjande övningar. Det individuella träningsprogrammet omfattade i genomsnitt fem funktionella träningsövningar. Deltagarna fick instruktioner att utföra en till fyra set av åtta till tolv repetitioner (ungefär 65-80% av one repetition maximum (1RM)), enligt principen om progressiv överbelastning. Övningarna har utformats så att de kan utföras både inomhus eller utomhus eller i deltagarnas hem - beroende på varje deltagares preferens. Efter träningsinterventionen visade interventionsgruppen ökad styrka i övre extremitetsstyrka och uthållighet.