Sofia Vikström

Sofia Vikström

Lektor
E-postadress: sofia.vikstrom@ki.se
Telefon: +46852483802
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 23, 14183 Huddinge
Postadress: H1 Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, H1 Arbetsterapi, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Sofia Vikström
    Lektor, biträdande grundutbildningsansvarig, NVS
    Telefon:
    +46-(0)76-949 76 57
    E-post:
    sofia.vikstrom@ki.se
    Institution och organisatorisk tillhörighet:
    • H1 NVS
    Jag har tidigare varit anställd som legitimerad arbetsterapeut vid
    Psykiatriska klinikerna (90-91) samt Neurologkliniken (91-2007) på
    Karolinska Universitets Sjukhuset. Jag bedrev mina forskarstudier parallellt
    med kliniskt arbete, viss föräldraledighet samt som undervisande lärare
    på KI.
    Jag är lektor vid sektionen för arbetsterapi vilket innebär undervisning
    på grund- samt avancerad nivå samt forskning. För närvarande är jag
    biträdande grundutbildningsansvarig vid Institutionen för neurobiologi,
    vårdvetenskap och samhälle.
    Jag har haft många uppdrag vid KI t.ex som doktorandrepresentant i Sektionen
    för arbetsterapis strategiska råd och i /Forsknings- och
    utbildningsnämnden/, Programdirektor på arbetsterapeut-programmet
    (2010-2018). Ordförande för Arbetsterapeutprogrammets programråd, vice
    ordförande för /Programnämnd 3/ (ansvarade bl a för fysioterapeut och
    arbetsterapeutprogrammet), samt vice ordförande för /Utbildningsnämnd
    NVS/, lärarrepresentant i /Utbildningsnämnd Laboratorie medicin/ vid
    Karolinska Institutet samt i /Styrelsen för utbildnings internationella
    kommitté /(2014-18).
    Jag har uppdrag som kursansvarig, handledare, examinator på grund och
    avancerad nivå, nationellt och internationellt.
    Jag har sedan oktober 2006 t.o.m. 2010-12-31 varit ledamot (2 år) samt
    ordförande (2008-01-25- 2010-12-31) i det Europeiska utbildningsnätverket
    /European Network of Occupational Therapy in Higher Education/ (ENOTHE), vars
    årliga konferens, med 400 medlemsuniversitet, arrangerades med av mig och
    NVS-kollegor 15-17 oktober 2010 (som en /KIs 200-års jubileum/ konferens).
    Mellan 2014 -2020 har jag haft uppdraget att leda och koordinera
    Arbetsterapeutprogrammets Nordplus-arbete i det långvariga
    Nordplus-nätverket /Arbetsterapi i de nordiska och baltiska länderna/. I
    den rollen har hon tillsammans med koordinatorer från Norge, Danmark,
    Finland, Island, Lettland, Estland, Litauen planerat och genomfört en
    roterande intensiv-vecka av internationella studier för
    medlem-universitetens studenter. Uppdraget har även inneburit att besöka
    och undervisa i medlemsuniversitetens internationella veckor. Som nätverkets
    koordinatorer har vi även årligen sökt medel från /Nordiska
    Ministerrådet/ för fortsatt mobilitet för studenter och lärare samt för
    genomförandet av den internationella veckan.
    2015 Invald medlem i Karolinska Institutets Pedagogiska Akademi
    2019 Karolinska Institutets arbetsmiljö- [1] och hälsa pris
    2020 Mottagare av STINTs lärarutbytesstipendie Teaching Sabbatical
    *Publikationer (ett urval)*
    * *V*ikström, S. Josephsson, S. Stigsdotter-Neely, A. Nygård, L. (2008)
    Engagement inactivities: Experiences of persons w. dementia and their
    caregiving spouses. /Dementia/, 7(2), 251-270.
    * *S*tigsdotter-Neely, A. Vikström, S. Josephsson, S. Collaborative memory
    intervention in dementia: Caregiver participation matters. /J. of
    Neurorehabilitation/ 2009
  • 19 (5), 696-715.
    * *L*arsson, Å. Nyström, C. Vikström, S.* *Walfridsson, T. Söderback, I.
    (1995) Computer-assistive cognitive rehabilitation for adults with
    traumatic brain damage. /OT International/, 2(3):166-89.
    * *V*ikström, S. Borell L, Stigsdotter-Neely A. &
  • Josephsson, S. (2005).
    Caregivers´ self-initiated support towards their spouses with dementia
    when performing an everyday occupation together at home. /OTJR:
    Occupation, Participation and Health /25 (34)
  • 149-159.
    * *V*ikström, S.* *Sandman PO, Stenwall E, Boström AM, Kindblom K, Saarnio
    L, Edvardsson D, Borell L. (2014) A model for implementing guidelines for
    person-centered care in a nursing home setting. /International
    Psychogeriatrics/. DOI 10.1017/S1041610214001598.
    * *V*ikstrom, S. Bostrom, C. Johannsen A (2016) Pedagogic Leadership in
    Higher Education Using Participatory Action Research Strategies -
    Illustrative Cases from Three Pedagogical Development Contexts.
    /Dentistry/ 6:388. doi: 10.4172/2161-1122.1000388
    * *V*ikström, S. Kamwesiga, J. Mubangizi, A. Guidetti, S. (2017)
    Differences as catalysts for professional learning - Participating in a
    student exchange program between Sweden and Uganda. /Cogent Education
    /4:1316348.
    * *G*rönstedt, H. Vikström, S. Cederholm, , T. Franzen, E. Seiger, Å.
    Wimo, A. Faxén-Irving, G. Boström A-M. (2018) A study protocol of Older
    Person's Exercise and Nutrition Study (OPEN) - A sit-to-stand activity
    combined with oral protein supplement - effects on physical function and
    independence. /BMC Geriatrics, /1:138. doi: 10.1186/s12877-018-0824-1.
    * *V*ikström S, &
  • Johansson K (2019) Professional Pride and staff´s
    experiences of a quality development project: A descriptive qualitative
    study. /J Clin Nurs. /2019
  • 00:1–9.doi.org/10.1111
    * *F*axén-Irving, G., Luiking, Y., Grönstedt, H., Franzén, E., Seiger,
    Å., Vikström, S, Wimo, A., Boström, A-M &
  • Cederholm, T. (2020) Do
    malnutrition, sarcopenia and frailty overlap in nursing-home residents?
    /JNHA./ Accepted for publication, 2020.
    * *B*oström, A-M., Grönstedt, H., Vikström, S., Cederholm, T., Franzén,
    E., Luiking Y.C., , Seiger, Å., Wimo, A., &
  • Faxén-Irving, G. (2020) Effect
    of sit-to-stand exercises combined with protein-rich oral supplementation
    in older persons: The OPEN Study. In press JAMDA 2020.
    (Meriterna nedan speglar både det äldre betygsgraderingssystemet där 1
    veckas studier motsvarar 1 p, samt det nuvarande Europeiska systemet där 1
    veckas studier motsvarar 1, 5 ECTS/hp).
    1993 Hälso- och sjukvårdsadministration, Stockholm’s University (20p)
    1994 Neuropsykologi, Institutionen för Psykologi, Uppsala Universitet (10
    p)
    1994 Grundläggande forskningsmetodik, Sektionen för fysioterapi, NOVUM, KI
    (10p)
    1997 Theories in Occupational Therapy.0, 5/ ECTS/ Gary Kielhofner Univ of
    Illinois, Chicago/KI.
    2000 Meta-analys i kvalitativ forskning, Sektionen för Omvårdnad, KI,
    5/ hp/
    2000 En Fenomenologisk Psykologisk metod. Institutionen för Psykologi,
    Sthlm’s Univ, 7, 5/ hp/
    2001 Classics in Occupational Therapy, Sektionen för arbetsterapi, NVS, KI,
    5/ hp/
    2002 The Concept of Occupation in Occupational Therapy, Div. of Occ. Therapy,
    KI, 10/ hp/
    2004 Aging and Cognition, Aging Research Center, Neurotec. KI , 5 /hp/
    2006 Pedagogik för undervisning och lärande (PUL). Department LIME, KI, 7, 5
    /hp/.
    2006 Basic course in Medical statistics, Department LIME, Karolinska
    Institutet, 3/ hp/
    2007 Peer learning, Department LIME, Karolinska Institutet, 7, 5 /hp/
    2008 Strategic thinking &
  • writing in a European context, ENOTHE course. 3
    /ECTS/
    2008 Kurs i återkoppling/feedback, Department LIME, Karolinska Institutet,
    7, 5 /hp/
    2008 Evaluation of Social &
  • Interaction skills. Umeå univ/Hvidovre Sykehus,
    Denmark 3 dagar
    2008 Workshop Participatory and Appreciative Action Research (PAAR). 2 dagar.
    NVS, KI.
    2008 Pedagogik 1: Aspekter av arbetsliv, Lärande och hälsa. Örebro
    university, 7, 5 /hp/
    2009 Distance teaching &
  • learning course. Karolinska Institutet, 7, 5 /hp/.
    2011 Pedagogiskt ledarskap 1, Karolinska Institutet, Department LIME. 7, 5
    /hp/
    2013 Web-redskapet Screen-cast-o-matic. The Media workshop, KI (1 dag)
    2014 Pedagogiskt ledarskap II, Karolinska Institutet, Institution LIME. 7, 5
    /hp/
    2014 Introduktionskurs för forskningshandledare, Department of Medicine, KI
    (1, 5 hp)
    2015 Flipping teaching and learning, The Centre of Learning and Knowledge
    (CLK), KI (1, 5 hp)
    2016-2017 Framtidens utbildningsledare. 10 hp, KI.
    [1] https://nyheter.ki.se/lena-von-koch-och-bjorn-klinge-far-silvermedaljen-2019?_ga=2.181912871.1802741862.1586107180-1442999086.1583402143

Forskningsbeskrivning

  • Jag tillhör forskargruppen /APEL/ vid sektionen för arbetsterapi, samt den
    interdisciplinära projektgruppen /OPEN/ vid sektionen för omvårdnad samt
    Tema åldrande Karolinska Universitetssjukhuset och Stockholms Sjukhem. Jag
    har även visst samarbete med forskargruppen /Future Care/ på Sektionen för
    arbetsterapi.
    Min forskning involverar deltagande aktionsforskning och / eller Design
    thinking orienterade förbättringsarbeten för hälso- och sjukvårds
    organisationer. Framförallt inom vård- och omsorgsboenden men även inom
    geriatrisk klinik och inom utbildningssektorn. Förbättringsarbetena
    adresserar företrädesvis implementering av kärnvärden eller principer
    såsom /Nationella riktlinjer för vård och omsorg av personer med demens/,
    evidens-baserad praxis eller personcenterad vård.
    Min forskningsprofil är framförallt orienterad mot kvalitativ forskning –
    där Grounded theory, innehållsanalys, fenomenologisk respektive narrative
    metod använts, även om de forskargrupper jag ingår i, /OPEN/ och /APEL/
    även bedriver kvantitativ forskning. Målgrupper för de
    förbättringsåtgärder vi introducerat studeras ur olika intressenters
    perspektiv dvs patienter, närstående, personal inom hälsorelaterad vård-
    och omsorg samt ur ett studentlärande perspektiv. Genom inblick och studier
    av dessa olika delar bidrar forskningen till ökad kunskap om egenskaper hos
    personerna själva och strukturer inom organisationen påverkar den kliniska
    vardagen. Ett exempel på ett sådant dubbelt perspektiv där min forskning
    bidrar till kunskapsutvecklingen är de två kvalitativa studierna jag
    genomfört inom ramen för den randomiserade kontrollerade
    interventionsstudien på vård- och omsorgsboende vi genomfört inom /OPEN/.
    Här intervjuades de äldre som under 12 veckor erhållit en hälsofrämjande
    vårdinsats i en studie, och de vårdande kontaktpersonerna ur personalen i
    en annan. Tillsammans gav de en möjlig förklaringsbild kring skälen till
    utfallet av interventionen.
    *Forskningsprojekt där jag är/varit medarbetare:*
    /Berättande som redskap i sammanhållen personcentrerad vård för sköra
    äldre /(PI: Staffan Josephsson)
    /Older persons Exercise and Nutrition Study - OPEN /(PI: Anne-Marie
    Boström)
    /Supporting students in higher education to learn to translate knowledge for
    use in geriatric care/ (PI: Staffan Josephsson)
    /Demens Hemma – DeHem /(PI: Lena Borell)
    /KISAM – Sturebyprojektet /(PI: Lena Borell, PO Sandman, David Edvardsson)
    /Brainpower /(PI: Bengt Winblad)
    /A collaborative intervention programme on memory performanceand everyday
    activities for persons with dementia and their spouses /(PIs Anna
    Stigsdotter- Neely &
  • Staffan Josephsson)

Undervisning

  • Jag undervisar på grundutbildning, avanceradnivå samt forskarnivå vid
    KI samt genom universitetskonsortiet Openlab. Jag är intresserad av den
    novises väg mot klinisk visdom, interprofessionellt lärande i den kliniska
    vardagen samt studentstyrda, kollaborativa och omvända lärandeaktiviteter
    inom campus- och på digitala utbildningsarenor. Studenternas och lärarnas
    studie- och arbetsmiljö ligger mig också varmt om hjärtat.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Lektor, Neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2011-

Examina och utbildning

  • MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, Karolinska Institutet, 2008

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI