tRAppen

This page in English

tRAppen är en kostnadsfri mobilanpassad webbtjänst utvecklad för att hjälpa personer med inflammatoriska reumatiska sjukdomar att upprätthålla regelbunden fysisk aktivitet och träning. Tjänsten är framtagen tillsammans med personer som har ledgångsreumatism, fysioterapeuter och systemutvecklare.

tRAppen är utvecklad inom ett forskningsprojekt vid Karolinska Institutet och Uppsala universitet i samarbete med Reumatikerförbundet, företaget We+ och Stockholms läns landsting (projekt 4D). 

Vem kan använda tRAppen?

Behöver du lite uppmuntran, inspiration och stöd för att hålla igång? Var du fysiskt aktiv och tränade innan du blev sjuk, eller har du gått hos en fysioterapeut och har ett träningsprogram som du nu ska fortsätta med på egen hand? Då kan tRAppen vara något för dig!

För att använda tRAppen ska du ha en inflammatorisk reumatisk sjukdom, såsom exempelvis reumatoid artrit (RA) eller ledgångsreuamtism, psoriasisartrit, ankyloserande spondylit (AS), systemisk lupus erythematosus (SLE) eller myosit.

Tjänsten är mycket enkel att använda och du behöver inga tekniska kunskaper, dock är det bra om du har lite vana av att använda mobiltelefoner och internet. Att använda tRAppen är helt kostnadsfritt.

Hur fungerar tjänsten?

Du använder tRAppen inom en grupp med cirka 10 deltagare där ni uppmuntrar och inspirerar varandra till fysisk aktivitet. Ni kan även stötta varandra, exempelvis när någon är inne i ett skov. 

Du sätter ett personligt mål i tRAppen samt planerar och loggar dina fysiska aktiviteter. Du får löpande återkoppling på ditt mål samt dina och gruppens aktiviteter. 

Deltagarna i gruppen kan komma från hela Sverige, men det finns också möjlighet att skapa en egen, lokal grupp. Ni behöver då vara minst fyra deltagare i gruppen från början.

Hur använder man tRAppen?

tRAppen går att använda på datorer, läsplattor eller mobiltelefoner som iPhone och Android. Eftersom det är en webbtjänst, använder du den vanliga webbläsaren och behöver inte installera någon app i din mobil eller dator. Du loggar dina fysiska aktiviteter snabbt och enkelt. Du kan vara aktiv och träna på egen hand eller tillsammans med andra. Gruppen behöver inte träna tillsammans.

Film som visar hur du använder tRAppen.

Vilka aktiviteter kan man logga?

Träningspassen kan vara alla typer av fysisk aktivitet som pågår i minst tio minuter och där du blir åtminstone lätt andfådd och får en förhöjd puls. Det kan till exempel handla om att löpträna för en person, och en rask promenad för en annan person. Rörelseträning och balansträning räknas också.

Exempel på aktiviteter som du kan logga: 

att styrketräna, cykla, simma, gå med stavar, raska promenader, yoga, åka skidor, spela golf, rörelseträning, rehabiliteringsträning, trädgårdsarbete. Du kan även logga transportaktiviteter, såsom promenad till bussen eller cykling till jobbet, bara det uppfyller beskrivningen ovan i tid och intensitet.

Användare berättar

"Jag vet att om jag gör ett morgonprogram direkt när jag vaknat så mår jag så mycket bättre resten av dagen.  tRAppen pushar mig att göra ett morgonpass, om inte varje morgon, så nästan. Dessutom får jag hela tiden tips på nya övningar och träningsmetoder. Detta innebär att mina morgonpass är roligare och mer varierade och därför blir av mycket oftare. Att få meddela att man varit duktig är också en sporre!”

Maria Brusewitz

 

"tRAppen har varit till stor hjälp för mig. Den ger mig inspiration och får mig att må bra. Man får bra respons ifrån andra som är med och känner sig glad och motiverad för att gå ut och träna. Att röra på sig är så viktigt när man har reumatisk sjukdom. Kan absolut rekommendera tRAppen"

Kirsi Selestad

 

 

Vad åtar jag mig när jag går med i en grupp? 

Du åtar dig att vara fysiskt aktiv på en nivå som du tycker passar dig och att dela med dig av hur du är aktiv i vardagen, tränar, samt ge tips och uppmuntran till de andra gruppmedlemmarna.

Du åtar dig även att vara med i din grupp i sex månader. Efter sex månader kommer du att få en förfrågan om du vill fortsätta med tRAppen eller om du vill gå ur gruppen.  Anledningen till detta är att tRAppen bygger på att ni i gruppen stöttar varandra och att ni lär känna varandra inom gruppen. Om du skulle hoppa av så påverkas din grupp. Nya gruppmedlemmar kan komma in i gruppen om det uppstår plats.

Hur anmäler jag mig till tRAppen?

Det är enkelt! Om du anmäler dig som enskild medlem blir du placerad i en grupp med 12-15 deltagare. Du kan även starta en egen grupp om du har namn och mailadresser för minst fyra deltagare som vill vara med.

Anmäl dig själv som enskild användare

Anmäl en färdig grupp

När gruppen är klar att starta får du ett välkomstmeddelande via e-post med en länk till din tRAppen-grupp. Via länken registrerar du dig i gruppen genom att ange hur fysiskt aktiv du är idag samt dina mål, dvs vad du vill uppnå med att vara fysiskt aktiv. E-postmeddelandet kommer från Weplus (företaget We+) som tillhandahåller tRAppen.

Sedan är det bara att sätta igång! Ni sköter er själva inom gruppen, men det finns självklart möjlighet att få hjälp om det uppstår några frågor om tjänsten. 

Se filmen om hur tRAppen skapades

Kontakt

Ansvarig för tRAppen är Åsa Revenäs, fysioterapeut, Med dr vid Karolinska Institutet, Sektionen för fysioterapi. 

För dig som är vårdpersonal

För dig som är vårdgivare och intresserad av mer information om tRAppen och hur den kan hjälpa dina patienter har vi samlat information på denna sida.

Logga in på tRAppen

Inloggning på tRAppen för registrerade användare.

 

FysioterapiReumatologi