Har du själv ändrat din diet?

This page in English

Som forskare får man ny kunskap först av alla. Vi frågade några av Karolinska Institutets bakterieforskare om de nya insikterna om mikrobiotans betydelse för kroppen och hälsan förändrat deras eget förhållande till mat.

Lars Engstrand
– Ja, jag äter mer varierat, mindre kött och mer frukt, grönsaker och fisk mot vad jag åt för några år sedan.

Elisabeth Norin
– Nej, jag tror inte det. Jag är en blandkostare och tycker mycket om fisk. Däremot nu när jag har fått barnbarn så säger jag till föräldrarna att de inte ska ge barnen yoghurt de första månaderna utan att tarmfloran ska få utvecklas på ett så normalt sätt som möjligt. Forskning har visat att yoghurt kan störa den tidiga utvecklingen och leda till en förändrad tarmflora, vilket kan vara negativt för hälsan.

Rochellys Diaz Heijtz
– Ja, absolut, jag har helt förändrat min diet. Jag undviker skräpmat, animaliskt fett och raffinerade kolhydrater, som vitt bröd och vanlig pasta. Jag har märkt både fysiska och mentala effekter. Till exempel är jag piggare och känner mig mer avslappnad.

Harri Alenius
– Nej, jag har inte förändrat mina kostvanor. Däremot har jag försökt att få min familj och mina vänner att vara mer ute i naturen.

Nagihan Bostanci
– Ja, jag försöker hålla en balanserad kost och undviker frekventa och stora mängder socker eller läsk som stimulerar tillväxten av syraproducerande bakterier som orsakar karies. Jag skulle heller aldrig röka.

Eduardo Villablanca
– Ja, jag försöker äta mer fiber som är mat som är bra för mikrobiotan. Vi vet nu också att broccoli innehåller komponenter som är bra för immunsystemet. Så varje gång jag äter broccoli så tänker jag att jag gör något bra både för min mikrobiota och mitt immunförsvar.  

Text: Fredrik Hedlund, först publicerat i Medicinsk Vetenskap nr 3/2017.

BakterierNutrition