Petter Gustavssons group conducts research about the mental health and learning of young adults in education and at the start of their professional life.
The research group's activity
At present we are working on issues related to the following areas:
- Stress related mental ill health at the start of working life
- Causes, developmental courses, and concequences
- Stress related mental ill health among registered nurses after the Covid-19 pandemic
- Causes, developmental courses, and concequences
- Preventive interventions
- Stress related ill health during university studies
- Prevalence, developmental courses, and concequences
- Preventive interventions
- Learning at the start of working life
- Onboarding
- Interventions for supporting new professionals’ learning
- Measurement of work conditions, learning, and health
- Instrument development
- Psychometric evaluations
From the spring of 2024, a new contract teaching course will be given at Karolinska Institutet where you will learn how organizations can optimally support new employees' learning, establishment in the new role and integration into the social group. You will also learn how to maintain their health and work commitment. Based on evidence-based principles, all participants will be supported in developing a strategy for the introduction of new employees specifically adapted to the needs of their own business. Welcome to read more about the course at KI uppdragsutbildning
Research projects
- A preceptor program for new graduate registered nurses as part of the introduction to clinical practice with a focus on reinforcing proactive learning strategies
- Onboarding 2.0 – Strategies for preventing negative consequences of stress among young adults
- LANE: Longitudinal Analysis of Nursing Education
Selected publications
You will find the publications here.
Reports
2023
- Fundament för onboarding version 2.0.
- Utmaningar för handledare då de stöttar nya professionellas lärande.
- Förekomst av olika onboardingstrategier inom svenskt näringsliv.
- Råd till nya i arbetslivet - Våga vara ny, våga fråga och ta hand om dig!
- Lärdomar från digital onboarding – handledares erfarenhet.
- Utmaningar och framgångsfaktorer vid handledning av nya medarbetare.
- Nyhetens obehag – Upplevelser av utmaningarna med att vara ny i ett yrke.
- HR-representanters perspektiv på introduktion av nya medarbetare.
- Vilka introduktionsinsatser stödjer nyanställdas lärande och minskar deras osäkerhet?
2022
- Introduktionsinsatser och nyanställdas etablering. Teknisk rapport från projektet Onboarding 2.0.
- Lärdomar från digital onboarding: Chefers och HR-representanters erfarenheter.
- Nya professionellas upplevelser av introduktionens utformning och kvalitet.
- Nya professionellas arbetstillfredsställelse och hälsa efter fyra månader i arbetslivet.
- Sjuksköterskor i frontlinjen av Covid-19 pandemin: Teknisk rapport.
- Chefers perspektiv på introduktion av nya medarbetare.
- Onboarding 2.0 – Motiv till yrkesval, utvärdering av utbildning och förväntningar på första jobbet.
- Arbetsmiljö och arbetstider under Covid-19 pandemin.
2021
- Förutsättningar för en lyckad onboarding av nya medarbetare.
- Hälsa, säkerhet och återhämtning vid korta vilotider.
2020
- Hälsa ett decennium efter karriärstart: Långtidsuppföljning av LUST-studien.
- Nya professionella: Sammanfattning av resultat 2017-2020.
- Utmaningar under den första tiden i ett yrket och råd om hur dessa kan hanteras.
- Introduktionsinsatser som påverkar arbete och hälsa hos nya professionella i yrken med höga emotionella krav.
More reports can be found here