Impact Challenge - Lär dig använda design thinking metoder för att lösa hälsorelaterade utmaningar

Är du intresserad av innovation inom hälsa och letar efter en spännande möjlighet att lära dig mer om innovationsprocessen? Då ska du delta i Impact Challenge-evenemanget den 15-16 Mars!

KI students Eelika Kapitan, Bikram Bucha and Maria Rybina.
Från vänster: KI-studenterna Eelika Kapitan, Bikram Bucha och Maria Rybina. Foto: Linnea Bengtsson, Impact Challenge 2023

Impact Challenge är ett årligt evenemang som äger rum under vårterminen på Karolinska Institutet. Evemenanget ger studenter möjlighet att, i interprofessionella team, arbeta utifrån en verklig hälsoutmaning. Teamen kommer att få möta användargrupper och lära sig mer om design thinking-metodiken*.

Årets tema är: Hur kan vi förbättra hälsan och välbefinnandet för blivande och nyblivna föräldrar?

Inga förkunskaper inom området krävs. Evenemanget består av workshops och gästföreläsare som kommer att ge dig den bakgrunden och kunskapen som behövs. Dessutom kommer våra design thinking-coacher att guida dig och ditt team genom hela processen. Målet är att ge samtliga deltagare en ökad förståelse för innovation utifrån användarnas perspektiv, en viktig kunskap i såväl studier som arbetsliv.

Efter evenemanget kommer deltagarna att tilldelas ett intyg som bekräftelse på deras deltagande. Ta vara på detta tillfälle att aktivt delta i design thinking-processen och bidra till att upptäcka innovativa lösningar!

*Design thinking (DT) är en icke-linjär metodologi, en iterativ process som team använder för att förstå användare, ifrågasätta antaganden, omdefiniera problem och skapa innovativa lösningar för att prototypa och testa.

Registrera dig nu för att säkra din plats! https://www.eventbrite.se/e/impact-challenge-tickets-780928116017

Schema:

Fredag den 15 mars

16.00 - 16.30 Fika och registrering

16.30 - 18.30 Program dag 1

18.30 - 22.00 Välkomstmingle och pubquiz

Lördag den 16 mars

08.30 - 09.00 Frukost med teamet

09.00 - 12.00 Program dag 2

12.00 - 13.00 Lunch

13.00 - 17.30 Program dag 2

17.30 - 18.00 Presentationer och priser

18.00 - 21.00 Middag och mingel!

I samarbete med:

Unit for Bioentrepreneurship