Vidareutveckling av Medarbetarportalen

This page in English

Du som är anställd eller anknuten vid Karolinska Institutet har idag tillgång till intern information via Medarbetarportalen. Information som kräver inloggning finns också på institutionernas lokala sidor.

”One stop shop” - Målet är att bygga ett ställe där all information finns – så att medarbetarna inte ska behöva besöka många ställen.

Nu utvecklar vi medarbetarportalen för att den ska kunna omfatta även material som kräver inloggning. När du som användare loggat in på sidan eller på din dator på arbetsplatsen visas information anpassad till dina personliga behov. Detta handlar dels om nyheter, kalenderhändelser och verktyg som du får tillgång till baserat på vilken institution du tillhör, men även möjligheter att själv styra vad du vill se på din ingångssida. I inloggat läge ser du även information som inte behöver eller ska kunna nås av alla.

För dig som redaktör blir det lättare att arbeta med hemsidan när alla använder samma system. Vi avslutar verktyget Polopoly och vidareutvecklingen sker i publiceringsverktyget Drupal 8 som även ki.se kommer att gå över till. 

Plan

Här är en plan för arbetet med vidareutvecklingen. De olika stegen kommer att genomföras under våren 2018, med lansering efter sommaren.

Vidareutveckling av Medarbetarportalen

Grund

Den tekniska grunden är klar, men inget syns utåt ännu.

Teknik

Uppgradering av Medarbetarportalen - vi går över till Drupal 8 som är nästa version av publiceringsverktyget.

Identitet

Nu kan du logga in - Medarbetarportalen vet därmed vem du är på KI. Fortfarande ser du samma information som innan.

Innehåll

Centralt och lokalt innehåll börjar komma på plats. Nyheter och sidor först, sedan kalender.

Personlig 

Startsidan efter inloggning blir personlig och du kan snart själv påverka vilket innehåll du ser.

Verktyg

Genvägar till verktyg är på plats.

Lansering

Den vidareutvecklade medarbetarportalen bör vara klar för lansering hösten 2018.

Vanliga frågor

Kommer vi fortsatt att kunna se andra institutioners info?

Allt på Medarbetarportalen som är öppet idag kommer att fortsätta vara öppet. Vissa saker kommer att begränsas till alla som har KI-ID, precis som innehåll som idag kanske ligger kvar på enstaka Polopoly-installationer. Och vissa saker kommer att begränsas till grupper OM dessa grupper finns i IDAC. Det kan tex motsvara visst innehåll som idag ligger avgränsat på Share. Skälet till att avgränsa innehåll kommer främst att vara för att folk ska slippa se sånt som inte angår dem, inte att det skulle vara hemligt. Ett exempel är semesterlistor för en viss avdelning eller en inbjudan till en pub för en specifik institution.

Kommer vi att kunna dela information till personer som har en viss roll eller sitter i en viss byggnad?

Det går idag bara om den rollen eller den byggnaden är med som egenskap i IDAC. Detta är ett starkt önskemål från projektet, så om det inte införs nu så hoppas vi att vi snart kan lösa detta.

Vad innebär vidareutvecklingen för redaktörer?

Tidplan för redaktörer

Augusti: Veckovisa uppdateringar, skisser och annat finns på vår projektsida från och med augusti
September: Workflow-workshop för redaktörer, där vi tittar på arbetsflöden för publicering
Oktober: Infomöte Drupal 8, så kommer redaktörsgränssnittet att se ut för Drupal 8. Infomöte Så jobbar vi, om samarbete mellan UF-redaktörer och institutionsredaktörer på bästa sätt. 
November: Migrering: Redaktörsgränssnittet stängs tre dagar, medan innehållet automigreras till Drupal 8. 

Vad innebär övergången till Drupal 8 för redaktörer?

I och med att vi går över till den nya Medarbetarportalen, får vi ett nytt gränssnitt och går samtidigt över till Drupal 8. Du kommer att känna igen dig som redaktör, men vissa saker blir annorlunda och/eller förbättrade för redaktörer. Planen är sedan att resten av ki.se ska flyttas till Drupal 8, men vi börjar med Medarbetarportalen. Du som jobbar på båda ställena kommer att behöva hantera sidor i Drupal 7 och 8 under en begränsad period. Vi kommer att erbjuda verkstäder och workshops under hösten för att du ska få möjlighet att bekanta dig med Drupal 8 i god tid.

Hur blir det med migreringen för redaktörer?

Medarbetarportalens sidor, promos, landningssidor och vissa nyheter kommer att automigreras under några dagar i november/december. Under den tiden är det bäst att inte redigera något eftersom dessa ändringar inte kommer att sparas. Vi kommer att göra viss handpåläggning åt dig på landningssidor då utseendet för dessa kommer att vara något annorlunda i det nya gränssnittet.
När du redigerar en sida för första gången efter migreringen så kommer du att behöva flytta delar av innehållet till nya platser och spara om. Detta kommer du att få veta mer om i tid inför migreringen.

Styrgrupp

Marie-Louice Isacson (ordförande)
Caroline Runéus, kommunikationsdirektör
Susanne Torell, enhetschef, IT-avdelningen
Olle Söder, professor/överläkare, institutionen för kvinnors och barns hälsa
Jenny Degerholm Langsmo, administrativ chef på institutionen för laboratoriemedicin

Teamet

Vendela Magnusson, projektledare,kommunikationsavdelningen
Jenny Hermansson, webteamet, kommunikationsavdelningen
Jenny Thorell, webteamet, kommunikationsavdelningen
Viktoria Olausson, projektkommunikatör, kommunikationsavdelningen
Tomas Erikson, ITA
Kristina Sommar, ITA

Kontakt

Kommunikatör

Kommunikatör digitala tjänster

Viktoria Olausson

Telefon: 08-524 865 35
Enhet: Internkommunikation och verksamhetsstöd
E-post: viktoria.olausson@ki.se

Projektledare 

Projektledare

Vendela Magnusson

Telefon: 08-524 867 22
Enhet: Internkommunikation och verksamhetsstöd
E-post: vendela.magnusson@ki.se