Ny konferensutrustning underlättar resfria möten

Publicerat 2019-04-11 13:02. Uppdaterat 2019-04-12 12:53This page in English
Produktbild på båda utrustningarna.

Används bara för nyheten om ny konferensutrustning. ITA

Foto: Logitech.Photo: Logitech. 

För att minska behovet av tjänsteresor har IT-avdelningen tagit fram två paket med konferensutrustning. För att samarbeta på distans kan du använda verktygen Zoom eller Teams.

Den nya konferensutrustningen är en så kallad allt i ett, där kamera, högtalare och mikrofon ingår. Den kräver ingen montering utan du ansluter direkt via USB till din dator.

De finns två alternativ, beroende på hur många personer deltar i mötet. Du hittar utrustningen i beställningsportalen Wisum under ”Produkter & tjänster”, ”IT-produkter / telefoni”, ”KI – resfria möten”.

Program för möten och samarbete på distans

Det finns två program som kombinerat med konferensutrustningen, gör att du enkelt kan hålla resfria möten.

  • Zoom är ett enkelt och användarvänligt verktyg, som du kan använda för att sätta upp distansmöten
  • Teams är del av Office365 och är ett kompetent verktyg där du kan arbeta med gemensamma dokument, dela gemensamma anteckningar eller integrera andra appar för samarbete. Teams finns just nu tillgänglig för dig vars e-postlåda har blivit flyttad till Office 365.

IT-supporten är utbildad inom både Teams och Zoom och kan ge stöd för de två rekommenderade konferensutrustningarna.