Manual - VPN för Mac

This page in English

När du jobbar på distans kan du koppla upp dig via VPN (Virtual Private Network) för att nå KI:s nät och interna resurser - till exempel gemensamma mappar på en filserver. Så sätter du upp VPN på din Mac.

Installation av VPN-klienten

För att använda VPN-tjänsten behöver du först installera VPN på din dator. Innan du kan ladda ner VPN-klienten på din Mac måste du ändra några inställningar för att tillåta installationen.

  1. Starta "System Preferences".
  2. Starta "Security & Privacy".
  3. Klicka på tabben "General".
  4. Klicka på låsikonen för att tillåta förändringar.
  5. Under "Allow application downloaded from:" klicka på "Anywhere”. Efter installationen av VPN-klienten, göra om detta steg för att återställa de ursprungliga inställningarna till ”Mac App Store and identified developers".

Nu kan du ladda ner VPN-klienten från https://vpn.ki.se. Nedladdningen kräver inloggning med ditt KI-login.

Lägg in ditt mobilnummer i KIMKAT

Inloggning till VPN sker via två steg:

  1. Användarnamn och lösenord (ditt KI ID)
  2. En engångskod som genereras i appen PointSharp.

För att du ska få aktiveringskoden och nedladdningskoden för appen i din mobil, behöver du lägga in ditt mobilnummer i KIMKAT (om det inte redan finns där). Du behöver vara uppkopplad på KI:s nät för att nå KimKat. 

Kontrollera/lägg i ditt mobilnummer

Vi vill att du kontrollerar att korrekt mobilnummer står registrerat:

  • Gå in på http://kims.ki.se/kims/faces/start.xhtml och välj "Granska synliga uppgifter"
  • Gå till ”KI-mobilnummer”
  • Välj ”Lägg till telefon” och lägg in ditt mobilnummer enligt 07x xx xxx xx.
  • Klicka ”Granska ändringar” och bekräfta.

Trots att det heter ”Granska synliga uppgifter” kommer det inte synas på din profilsida på webben om du ändrar eller lägger till ditt mobilnummer.

Mer information om hur du får aktiveringskoden och nedladdningslänken för appen till din mobil hittar du bland Frågor och Svar om VPN, avsnitt ”4. Första inloggningen med tvåstegsverifiering”.

När du har lagt in ditt mobilnummer behöver du vänta tills nästa dag innan du kan fortsätta med installationen av VPN.

Starta VPN

Dubbelklicka på ikonen Cisco AnyConnect för att starta VPN.

Problem med uppkoppling

Om VPN-klienten inte kopplar upp sig, kontrollera att följande adress är angiven:

vpn.ki.se

Klicka sedan på Connect.

Om adressen vpn.ki.se inte redan är angiven, skriv in den manuellt.

 

Du loggar in med ditt KI-ID (samma som för ditt e-postkonto).

Tvåstegsverifiering

När du har loggat in enligt ovan kommer du att uppmanas att ange din tillfälligt skapade kod.

Tvåstegsverifiering - installation och aktivering

Första gången du loggar in i VPN får du ett SMS meddelande med aktiveringskoden.

Klicka på länken som du har fått via SMS för att ladda ner appen PointSharp i antigen iStore eller Google Play.

Exempel på sms:

Starta appen och fyll i aktiveringskoden du fick via SMS.

Observera: Varje kod som PointSharp genererar är tidsbegränsad. Nedladdning, installation och aktivering av appen kan ta längre tid än koden är aktiv, vilket leder till att ditt första försök att logga in kan misslyckas. Starta om inloggningen med ditt användarnamn och lösenord och klicka sedan på uppdaterasymbolen i appen PointSharp för att få en ny inloggningskod.

Uppdateringsymbolen i PointSharp-appen.

Fortsatt användning

I fortsättningen måste du starta PointSharp varje gång du loggar in i VPN, efter att du har identifierat dig med ditt användarnamn och lösenord.

Skriv in koden som appen genererar i VPN-klienten.

När du har angivit korrekt inloggningskod ska du bli ansluten. Så här ser det ut när du är ansluten:

Frågor?

Om du har några frågor eller problem relaterat till VPN, vänligen kontakta IT-supporten.