Manual - VPN för iPhone och iPad

This page in English

När du jobbar på distans kan du koppla upp dig via VPN (Virtual Private Network) för att nå KI:s nät och interna resurser - till exempel gemensamma mappar på en filserver. Så sätter du upp VPN på iOS.

Installation av VPN-klienten

För att kunna använda VPN-tjänsten måste du först installera VPN-klienten.

Gå till App Store och sök efter appen "Cisco AnyConnect".

Installera appen och öppna den. Följande meddelande kan då dyka upp. Klicka ”OK”.

Klicka sedan på "AnyConnect VPN".

Du får då upp sidan för att lägga till en VPN-uppkoppling. Ange namnet på uppkopplingen vid "Description", t.ex. KI. Fyll i serveradressen vpn.ki.se. Tryck "Save".

Du har nu lagt till VPN-uppkopplingen mot KI, du kan nu logga in med ditt KI-ID.

Lägg in ditt mobilnummer i KIMKAT

Inloggning till VPN sker via två steg:

  1. Användarnamn och lösenord (ditt KI ID)
  2. En engångskod som genereras i appen PointSharp.

För att du ska få aktiveringskoden och nedladdningskoden för appen i din mobil, behöver du lägga in ditt mobilnummer i KIMKAT (om det inte redan finns där). Du behöver vara uppkopplad på KI:s nät för att nå KIMKAT. 

Kontrollera/lägg i ditt mobilnummer

Vi vill att du kontrollerar att korrekt mobilnummer står registrerat:

  • Gå in på http://kims.ki.se/kims/faces/start.xhtml och välj "Granska synliga uppgifter"
  • Gå till ”KI-mobilnummer”
  • Välj ”Lägg till telefon” och lägg in ditt mobilnummer enligt 07x xx xxx xx.
  • Klicka ”Granska ändringar” och bekräfta.

Trots att det heter ”Granska synliga uppgifter” kommer det inte synas på din profilsida på webben om du ändrar eller lägger till ditt mobilnummer.

Mer information om hur du får aktiveringskoden och nedladdningslänken för appen till din mobil hittar du bland Frågor och Svar om VPN, avsnitt ”4. Första inloggningen med tvåstegsverifiering”.

När du har lagt in ditt mobilnummer behöver du vänta tills nästa dag innan du kan fortsätta med installationen av VPN.

Starta VPN

När VPN-klienten är installerad och profilen skapad ansluter du genom att starta VPN-klienten.

För att ansluta drar du knappen AnyConnect VPN åt sidan. Du loggar in med ditt KI-ID, samma som för ditt e-postkonto.

Tvåstegsverifiering

När du har loggat in enligt ovan kommer du att uppmanas att ange din tillfälligt skapade kod.

Tvåstegsverifiering - installation och aktivering

Första gången du loggar in i VPN får du ett SMS-meddelande med aktiveringskoden.

Klicka på länken som du har fått via SMS för att ladda ner appen PointSharp i antigen App Store.

Exempel på SMS:

Starta appen och fyll i aktiveringskoden du fick via SMS.

Observera: Varje kod som PointSharp genererar är tidsbegränsad. Nedladdning, installation och aktivering av appen kan ta längre tid än koden är aktiv, vilket leder till att ditt första försök att logga in kan misslyckas. Starta om inloggningen med ditt användarnamn och lösenord och klicka sedan på uppdaterasymbolen i appen PointSharp för att få en ny inloggningskod.

Fortsatt användning

I fortsättningen måste du starta PointSharp varje gång du loggar in i VPN, efter att du har identifierat dig med ditt användarnamn och lösenord.

Skriv in koden som appen genererar i VPN-klienten.

När du har angivit korrekt inloggningskod ska du bli ansluten. Så här ser det ut när du är ansluten:

Frågor

Om du har några frågor eller problem relaterat till VPN, vänligen kontakta IT-supporten.