Blått ljus som självmordspreventiv intervention på järnväg – BLISP

Självmord som sker inom järnvägsnätet är ett angeläget problem världen över. I Sverige står de fall av självmord som sker på järnväg för ungefär 80 av de 1 500 självmord som sker varje år. Varje självmord har allvarliga sociala och ekonomiska konsekvenser och orsakar personliga tragedier, lidande för järnvägspersonal och åskådare samt betydande störningar i kollektivtrafik och för godstransporter.

Den svenska regeringen har åtagit sig att halvera antalet dödsfall på järnväg till 2030 som en del av en bredare vision om noll dödsfall i trafiken. Att uppnå detta mål kräver snabba och effektiva självmordspreventiva insatser. 

En självmordsförebyggande åtgärd från Japan, som innefattar blå ljusdioder (LED-ljus) på järnvägsplattformar, har lett till en minskning av självmord med 84% under en tioårsperiod (2000–2010) – utan indikationer på att antalet självmord ska ha ökat på närliggande stationer under samma period. Även om dessa studier belyser potentialen av att använda en intervention med blått ljus är de bakomliggande faktorerna till dess framgång ännu inte fullständigt fastställda och kräver ytterligare forskning. 

Detta projekt syftar till att utvidga den befintliga kunskapsbasen genom att samla in indirekta bevis gällande effektiviteten av blått ljus för att minska självmord. För att uppnå detta kommer flera observationsstudier och experimentella studier att undersöka möjliga mekanismer som ligger till grund för blått ljus och dess effekt. Dessa studier inkluderar:

  1. Påverkan av exponering för blått ljus på psykologiska tillstånd;
  2. Påverkan av exponering för blått ljus på passagerares placering på järnvägsplattformar; och
  3. Individers associationer med blått ljus i järnvägsmiljö. 

Resultaten kommer förhoppningsvis att generera ett gediget underlag för beslutsfattare som överväger storskalig implementering av denna intervention, men kan också upptäcka sätt att förbättra interventionens effektivitet ur ett självmordsförebyggande perspektiv. I slutändan så representerar detta projekt ett steg mot att genomföra livräddande åtgärder och främja en säkrare järnvägsmiljö. 

Kontakt

DB
28-08-2024