Ur logopedens dagbok

Anna Eva Hallin arbetar som logoped. Här får du följa henne en dag på jobbet.

09.00 Elin, som precis börjat fjärde klass, kommer för utredning av läs- och skrivsvårigheter. Vi börjar med att prata om hur det är i skolan. Sedan sätter vi igång med uppgifter som prövar språkförståelse, uttrycksförmåga och läsförståelse. I början är Elin lite blyg men snart sitter vi och har det riktigt trevligt.

13.00 En 42-årig lärare med rösttrötthet kommer för röstbehandling. Hon har redan varit hos mig och tränat tidigare. Idag arbetar vi med röstinspelning med fokus på att hitta en mjuk röst i ett bra röstläge.

14.00 Erik, 14 år, kommer med sina föräldrar och sin svensklärare för ett uppföljande möte efter en läs- och skrivutredning. Tillsammans diskuterar vi hur de kan arbeta i skolan och hemma för att göra det lättare för honom.

15.30 En kvinnlig student kommer för utprovning av datorbaserade hjälpmedel för personer med läs- och skrivsvårigheter. Vi går bland annat igenom inställningar och övningar i stavningsprogrammen och pratar om hur hon kan använda dessa i sina studier. Jag tipsar också om användbara hemsidor och vem hon ska kontakta på universitetet för att få inläst litteratur och anteckningshjälp.

16.30 Jag skriver de sista journalanteckningarna och tittar igenom morgondagens besök.

AlumnLogopedprogrammet