Öga för affärer

Intresset för kliniska undersökningar var huvudorsaken till att Anders Wedin valde att starta firma tillsammans med en kurskamrat efter optikerprogrammet och medicine magisterexamen i klinisk optometri vid Karolinska Institutet.

I dag driver de en optikbutik i Hammarby sjöstad i Stockholm. Butikens nisch är att erbjuda mer omfattande synutredningar och ögonhälsoundersökningar, som till exempel synfältsmätning och ögonbottenfotografering.

- Med hjälp av de här kompletterande undersökningarna kan vi till exempel upptäcka åldersförändringar på näthinnan och glaukom, grön starr, mycket tidigare än annars - ofta innan kunden har märkt av några symtom. Det betyder att man kan åtgärda och förebygga problemen snabbare. Vi kan också skicka säkrare remisser till ögonläkare, säger Anders Wedin.

Anders och hans kollega gick på några föreläsningar om skattefrågor och marknadsföring i regi av Nyföretagarcentrum, innan de drog igång sitt bolag. I övrigt har de inte fått något stöd utifrån.

- Men tack vare att vi hade arbetat i branschen länge visste vi vad vi gav oss in på. Själv hade jag arbetat i olika optikaffärer i tio år, säger Anders. Han råder andra entreprenörer att skaffa motsvarande erfarenhet - annars blir det svårt att klara både utredningar och försäljning.

- Man måste ha någon att fråga i början. Och man måste lära sig vilka leverantörer som är bra. Sedan är det viktigt att ha en långsiktig finansiering och goda bankkontakter. Det kan ta tid att bli lönsam, säger han.

Det bästa med att ha egen verksamhet tycker Anders är att man bestämmer allt själv - det svåraste att bli känd och skaffa en kundkrets.

- Vi brukar stå vid spårvagnsstationen och dela ut våtservetter med glasögonputs. Det är populärt. Sedan har vi förstås en Facebooksida, en hemsida och vi annonserar i lokalpress. Dessutom svarar jag på frågor om synproblem och ögonhälsa i lokaltidningens frågespalt och så skriver jag artiklar i ämnet ibland.

Text: Catharina Bergsten

AlumnOptikerprogrammet