Manschettknappar, prinsar och drakar – en saga om att våga starta företag

Ett trettiotal nyfikna personer från KI och Södertörn samlades på Kompassen på Södertörns högskola för att delta i Colab Flemingsbergs workshop ”Från tanke till  handling”. 

Deltagarna fick följa med på en inspirerande resa med Sixten Engström, som utvecklade sitt företag från studentrummet i Växjö och tog sin idé hela vägen till Draknästet på tv8 genom vad han kallar ”domino-effekten”. Sixten inledde med att ge sin definition av ordet entreprenör. Han berättade om den förste höjdhopparen som bröt alla regler och gjorde en ”flop” på en tävling istället för att dyka eller saxa. En entreprenör är den som tar en annan väg och vågar testa. Hen kanske misslyckas men hen kan också skapa en helt ny väg som alla sedan vill följa. Att just att våga och inte hitta på ursäkter återkommer Sixten till flera gånger under kvällen.

Den första dominobrickan

Jakten på ett par personliga manschettknappar blev upptakten till hans företag, MyCuff, där affärsidén är just manchettknappar som kunden komponerar ihop själv online. Erfarenheterna från gymnasiet med Ung Företagsamhet - där han missade marknadsföringen - gjorde att Sixten redan från början visste att han behövde fokusera på att få produkten exponerad. Han bestämde sig för att tv var rätt kanal. Ett bröllop i tv-produktionen ”Big Brother” blev det perfekta tillfället. När han satt med mobilen i handen redo att skicka ett sms till programledaren i Big Brother, Gry Forsell, hade han ett val. Han kunde där och då låtit bli att trycka på sänd. Han tryckte på sänd, vilket blev den första i en lång rad dominobrickor att falla – och faktiskt, manschettknapparna dök upp i ”Big Brother”. Gratisreklam på bästa sändningstid!

En prins och flera drakar

Nästa dominobricka föll när Sixten vann en entreprenörtävling och hamnade i en panel bredvid prins Daniel. Naturligtvis fick prinsen ta emot ett par manschettknappar inför sittande publik - ett tillfälle för bra för att missa. Efter tävlingen blev Sixten övertalad att själv vara med i tv, och till slut stod han framför drakarna i Draknästet på tv8 och valde inför rullande kameror att tacka nej till deras erbjudande! En entreprenör väljer inte alltid den mest uppenbara vägen.

Våga testa din idé och gör det nu

- Det finns ingen bättre tid att starta företag än under studietiden! menar Sixten. Tiden finns och är mer flexibel än senare i arbetslivet. Kompetensen finns runt om dig och kostar en bråkdel av vad den gör senare och du har alltid ett annat spår att falla tillbaka på om företagandet inte funkar. Om folk tittar frågande på dig för att du driver eget företag, och undrar vad du egentligen sysslar med är alltid det en bra utväg att säga att du studerar. 
-Våga testa! är Sixtens uppmaning.

Idag har Sixten avslutat studierna och sålt företaget MyCuff. Han har istället gått vidare till att sälja skyltar och driver nu företaget Skyltcentralen.se. Sixtens åhörare ser frågande ut, men han pekar snabbt ut de plastskyltar som finns överallt i rummet och med sin entusiasm övertygar han vem som helst om potentialen i hans nya affärsidé.

Karriär