Hanna Lachmann

Hanna Lachmann

Anknuten till Forskning
E-postadress: hanna.lachmann@ki.se
Besöksadress: Tomtebodavägen 18A, 17177 Stockholm
Postadress: C7 Lärande, Informatik, Management och Etik, C7 Informatik Koch Karlgren, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är biomedicinsk analytiker, leg. sjuksköterska, har en PhD i medicinsk
    pedagogik och är sedan 2009 anknuten till Karolinska Institutet.
    De senaste 10 åren har jag arbetat som lektor i sjuksköterskeutbildningen
    där jag även haft roller som tf. prefekt, program och VIL ansvarig.
    Dessförinnan arbetade jag kliniskt 15 år som sjuksköterska och 15 år som
    Biomedicinsk analytiker inom klinisk fysiologi.
    2014 – Klar-priset, pris för pedagogisk artikel inom klinisk utbildning
    (Kliniskt Lärande som Artikel). Centrum för klinisk utbildning (CKU)
    2013 – Doktorsexamen i medicinsk pedagogik. Karolinska Institutet,
    Stockholm
    2005 – Magisterexamen i omvårdnad, Röda Korset Högskola, Stockholm &
    Luleå Tekniska Universitet, Luleå
    1998 – Sjuksköterska och kandidatexamen i Omvårdnad, Sophiahemmet
    Högskola, Stockholm
    1979 – Biomedicinsk analytiker examen inriktning Klinisk Fysiologi,
    Laborantskolan, Stockholm
    *Publikationer:*
    */Avhandling/*:
    Contextual activity sampling: a method to develop clinical interprofessional
    education. Doctoral Thesis, Karolinska Institutet, Department of Clinical
    Science and Education, Södersjukhuset. Retrieved from
    http://hdl.handle.net/10616/41700. Lachmann, H. (2013).
    */Vetenskapliga artiklar: /*
    Research on knowledge practices with the Contextual Activity Sampling System.
    In Proceedings of the 9th international conference on Computer supported
    collaborative learning-Volume 1 (pp. 385-394). International Society of the
    Learning Sciences. Muukkonen, H., Inkinen, M., Kosonen, K., Hakkarainen, K.,
    Vesikivi, P., Lachmann, H., & Karlgren, K. (2009, June).
    Introducing and Adapting a Novel Method for Investigating Learning
    Experiences in Clinical Learning Environments. Journal: Informatics for
    Health and Social Care. (2012), 37(3): 125 - 140. Lachmann, H., Ponzer, S.,
    Johansson, U-B., & Karlgren, K. (2012).
    Capturing students' learning experiences and academic emotions at an
    interprofessional training ward. Journal of interprofessional care, 27(2),
    137-145. Lachmann, H., Ponzer, S., Johansson, U. B., Benson, L., & Karlgren,
    K. (2013).
    Students’ experiences of collaboration during and after an
    interprofessional training ward course – a mixed methods study.
    International Journal of Medical Education, 4:170-179. Lachmann, H., Ponzer,
    S., Johansson, U-B., Karlgren, K., & Fossum, B. (2013).
    Promoting reflection by using contextual activity sampling: a study on
    students' interprofessional learning. Journal of interprofessional care,
    1356-1820 (print), 1469-9567 (electronic).
    DOI:10.3109/13561820.2014.907777. Lachmann, H., Fossum, B., Johansson, U-B.,
    Karlgren, K., & Ponzer, S. (2014).
    Medical students’ experiences of their own professional development during
    three clinical terms: a prospective follow-up study. BMC Medical Education,
    17:47. DOI: 10.1186/s12909-017-0886-3. Kalen, S., Lachmann, H., Wartinen.
    M., Möller, R., Bexelius, T. & Ponzer, S. (2017).
    Translation and psychometric evaluation of the Swedish version of the
    Interdisciplinary Education Perception Scale. Journal of interprofessional
    care, 1356-1820 (Print) 1469-9567 (electronic).
    DOI:10.1080/13561820.2017.1381077. Williams, B., Lynch, M., Olaussen, A.,
    Lachmann, H., Kalén, S & Ponzer, S. (2017).
    Stress among medical students during clinical courses: a longitudinal study
    using contextual activity sampling system. International Journal of Medical
    Education, 10:68-74. Doi: 10.5116/ijme.5c94.9391. Bexelius, T., Lachmann,
    H., Järnbert-Pettersson, H., Kalen, S., Möller, R. & Ponzer, S. (2019).
    The learning environment on a student ward: an observational study. Perspect
    Med Educ 8, 276–283. https://doi.org./10.1007/s40037-019-00538-3
    [1]. Dyar, A, . Lachmann, H., Stenfors, T. & Kiessling, A. (2019)
    Personality and learning styles in relation to attitudes towards
    interprofessional education: a cross-sectional study on undergraduate medical
    students during their clinical courses. /BMC Med Educ/ 20, 398 (2020).
    https://doi.org/10.1186/s12909-020-02327-7 [2]. Olsson, C., Lachmann, H.,
    Kalén, S., Ponzer. S. & Mellstrand Navarro, C. (2020).
    Dual use of instruments for assessing nursing students professional- and
    clinical competence. Nurse Education Today, 96, 104616.
    https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104616 [3]. Lachmann, H. & Nilsson, J.
    (2021)
    What about the supervisor? Clinical supervisors’ role in student nurses’
    peer learning: A phenomenographic study. Medical Education. 55:713–723.
    https://doi.org/10.1111/medu.14436 [4]. Dyar, A, . Stenfors, T., Lachmann, H.
    & Kiessling, A. (2021)
    Views on education and upcoming profession among newly admitted students at a
    Swedish baccalaureate nursing program: A descriptive mixed method study.
    Nurse Education in Practice, 63, 103393.
    https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103393 [5]. Lundell Rudberg, S.,
    Westerbotn, M., Scheja, M & Lachmann, H. (2022).
    Undergraduate nursing students’ experiences of becoming a professional
    nurse: a longitudinal study. BMC Nursing, (2022) 21:219.
    https://doi.org/10.1186/s12912-022-01002-0 [6]. Lundell Rudberg, S.,
    Westerbotn, Sormunen, T., M., Scheja, M & Lachmann, H. (2022).
    Nursing students experienced academic emotions during education - A
    longitudinal descriptive study from a nursing baccalaureate program in
    Sweden. Submitted 2022.09.29. Lundell Rudberg, S., Sormunen, T., Scheja, M.,
    Lachmann, H. & Westerbotn, M (2022).
    The impact of learning styles on attitudes to interprofessional learning
    among nursing students. Submitted 2022.12. Lundell Rudberg, S., Lachmann,
    H., Sormunen, T., Scheja, M. & Westerbotn, M (2022).
    Supervision on peer learning wards is different: the supervisor's
    perspective. M/anuscript in Thesis defended 20221202. /Dyar, A., Henriksson,
    P., Stenfors, T., Lachmann, H. & Kiessling, A.
    */Övrigt: /*
    Författare till kapitel i bok, del av antologi
  • Interprofessionellt lärande
    i verksamhetsförlagd utbildning (2017) i boken/: /Vårdpedagogik: vårdens
    kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv / [red] Margret Lepp &
    Janeth Leksell, Stockholm: Liber, 2017, 1, 218-234 s.*/ /*
    [1] https://doi.org./10.1007/s40037-019-00538-3
    [2] https://doi.org/10.1186/s12909-020-02327-7
    [3] https://doi-org.proxy.kib.ki.se/10.1016/j.nedt.2020.104616
    [4] https://doi.org/10.1111/medu.14436
    [5] https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103393
    [6] https://doi.org/10.1186/s12912-022-01002-0

Forskningsbeskrivning

  • Mina forskningsprojekt inom området medicinsk pedagogik syftar till att öka
    förståelsen för hur studenter inom högre hälso- och
    sjukvårdsutbildningar upplever kliniska och teoretiska lärandeaktiviteter
    samt socialiseras in i sina kommande professionella yrkesroller. Vidare om
    upplevelser av interprofessionellt- och trialogiskt lärande samt akademiska
    känslor.
    Att tillvarata studenternas uppfattningar om hur och när lärande sker under
    pågående utbildning är svårt. Ofta används frågeformulär och
    intervjuer efter avslutad kurs, nackdelen med dessa metoder är att det inte
    är lätt för studenter efter avslutad kurs att minnas detaljer och
    retrospektivt redogöra för hur det faktiskt fungerade. Mina
    forskningsprojekt har bland annat medfört utveckling och anpassning av
    metodologi Contextual Activity Sampling System (CASS). Metodologin
    möjliggör insamling av information, genom självrapportering via t.ex.
    mobiltelefoner.
    Frågeställningar som jag studerar handlar exempelvis om hur studenter
    upplever pågående lärandeaktiviteter, samarbete, känsla av kompetens,
    utmaning och akademiska känslor. Frågornas svar kopplas till pågående
    läraktiviteter. CASS-frågorna bygger specifikt på teorier om lärande,
    akademiska känslor och kunskapsbyggnad och är anpassade för att användas
    till självrapportering via en mobiltelefon applikation. CASS-metodologin ger
    möjlighet till insamling av detaljerade kontextuella data om hur studenter
    upplever lärande under pågående teoretisk och eller verksamhetsförlagd
    utbildning, följa progressionen i lärande. Det har också visat sig att
    när studenter använder CASS lär de sig att reflektera över pågående
    lärandeaktiviteter samt planera sina studiedagar.
    Exempel på projekt jag är involverad i:
    1) Om att bli ett med sin profession - studier om sjuksköterske- och
    läkarstudenters professionella utveckling.
    2) Upplevelsen av kompetens kopplad till utmaning, det vill säga så kallad
    /flow/, dessutom akademiska känslor, attityder till interprofessionell
    samverkan och sömnkvalitet samt hälsa.
    3) Studie för är att öka förståelsen och följa utvecklingen över
    tid hos nyanlända läkare, från utanför EU & EEA, vilka deltagit i en
    specialdesignad 13 veckors introduktionskurs.
    4) Studenters och handledares uppfattning och erfarenhet av kliniska
    lärandemiljöer och hälsorelaterad livskvalitet - yrkesövergripande
    studier.
    5) Validering av instrumenten såsom 'The Nurse Professional Competence'
    (NPC) skalan, vilket används för att låta sjuksköterskestudenter
    rapportera sin självskattade kompetens kopplat
    till bedömningsformuläret AssCE vilket används som ett stöd och
    förtydligande av sjuksköterskestudentens lärandemålen och
    bedömningar av studentens longitudinella utveckling.

Undervisning

  • 2006 - 2013 Klinisk handledare vid den kliniska utbildningsavdelningen på
    Södersjukhuset i Sthlm
    2013 - 2013 klinisk adjunkt vid Sophiahemmet Högskola
    2014 - 2015 biträdande Högskolelektor vid Sophiahemmet Högskola
    2014 - 2015 biträdande Högskolelektor vid Sophiahemmet Högskola
    2015 - 2018 Högskolelektor vid Sophiahemmet Högskola
    2018 - 2019 Klinisk studierektor vid Karolinska universitetssjukhuset
    2019 - 2021 Högskolelektor vid Röda Korsets Högskola
    2019 -2021 Programansvarig för sjuksköterskeprogrammet vid Röda korsets
    Högskola
    2019 -2021 tf. prefekt vid Röda korsets Högskola

Artiklar

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Anknuten till Forskning, Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, 2023-2024

Examina och utbildning

  • Medicine Doktorsexamen, Institutionen för klinisk forskning o utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, 2014

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI