Håkan Hult

Anknuten till Forskning
E-postadress: hakan.hult@ki.se
Besöksadress: Baxter Novum, Hälsovägen 7, plan 5, 14186 Stockholm
Postadress: H9 Klinisk vetenskap, intervention och teknik, H9 CLINTEC Med njursjukdomar, 171 77 Stockholm

Om mig

  • *Om mig och min forskning*
    Min forskning är och har varit inriktad på vuxenutbildning, högre
    utbildning och arbetsliv och mer specifikt om motivation och lärande,
    övergången från studier till arbetsliv, lärares och simuleringspedagogers
    (simuleringsinstruktörers) pedagogiska utveckling, medicinsk simulering i
    allmänhet och interprofessionellt lärande vid simulering i synnerhet,
    pedagogiska processer i vården samt lärande i emotionellt svåra
    situationer.
    Jag har varit projektledare för projekt finansierade av Vetenskapsrådet och
    andra finansiärer och medsökande till projekt finansierade av exempelvis
    EU. Jag har under åren publicerat ett 60-tal vetenskapliga publikationer
    och varit huvud- eller bihandledare till fjorton doktorander som har
    disputerat.

Forskningsbeskrivning

  • *Utvalda publikationer*
    *Hult, H *The research process as a metaphor for teaching. In Maliszewski, T.,
    Wojtowicz, W., Zerko, J. Anthology of Social and Behavioural Sciences. Gdansk
    university, 2005.
    Abrandt Dahlgren, M., *Hult, H*., Dahlgren, L.O., Hård af Segerstad, H.,
    Johansson, K. From senior student to novice worker – learning trajectories
    in political science, psychology and mechanical engineering. In Routledge
    handbook of higher education, 2009
    *Hult, H*., Lindblad Fridh, M., Lind Falk, A., Thörne, K. Pedagogical processes
    in health care – an exploratory study of pedagogic work with patients and
    next of kin. Education for health 22(3), 2009.
    Stenfors-Hayes, T., Weurlander, M., Dahlgren, L., *Hult, H*. Medical
    teachers´ professional development – perceived barriers and opportunities.
    Teaching in Higher Education 15(4), 401-410, 2010
    Johannesson, E., Silén, C., Kvist, J., *Hult, H*. Students´ experiences of
    learning manual clinical skills through simulation. Advances in Health
    Sciences Education 18(1), 99-114, 2013
    Lindh Falk, A., *Hult, H*., Hammar, M., Hopwood, N., Abrandt Dahlgren, M. One
    site fits all? A student ward as a learning practice for interprofessional
    development. J Interprof care 27(6), 476-81, 2013
    Sjölin, H., Lindström, V., *Hult, H*., Ringstedt, C., Kurland, L. What an
    ambulance nurse needs to know: a content analysis of curricula in the
    specialist nursing programme in prehospital emergency care. Int Emerg Nurs
    23(2), 127-32, 2015
    Hägg-Martinell, A*., Hult, H*., Henriksson, P., Kiessling, A. Community of
    practice and student interaction at an acute medical ward: An ethnographic
    study. Med Teach 38(8), 793-800, 2016
    Nyström, S., Dahlberg, J., *Hult, H*., Abrandt Dahlgren, M. Enacting
    simulation: A sociomaterial perspective on students´ interprofessional
    collaboration. J Interprof Care 30(4), 441-447, 2016
    Allvin, R., Berndtzon, M., Carlzon, L., Edelbring, S., *Hult, H*., Hultin,
    M., Karlgren, K., Masiello, I., Södersved Källestedt, M-L., Tamás, É.
    Confiden but not theoretically grounded – experienced simulation
    educators´perceptions of their own professional development. Adv Med Educ
    Pract 20(8), 99-108, 2017
    Tamás, É., Södersved Källestedt, M-L., *Hult, H*., Karlgren, K., Allvin,
    R. Closing the Gap – Experienced Simulation Educators Role and Impact on
    Everyday Health care. Journal of Continuing Education in the Health
    Professions 39, 36-41, 2019

Artiklar

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI