Telefoni

This page in English

Stulen eller borttappad mobiltelefon

Om din mobiltelefon blir stulen eller borttappad, följ nedan instruktioner.

1. Spärra SIM-kortet

Detta är särskilt brådskande om du befinner dig utomlands och får din mobiltelefon stulen. För att spärra SIM-kortet kontaktar du telefoniansvarig på din institution eller IT-supporten på +46 (0)8 524 822 22 (dagtid) eller it-support@ki.se (besvaras dagtid). Ange ditt namn och telefonnummer samt att du vill spärra ditt SIM-kort på grund av stöld eller att du tappat bort telefonen. Uppge till vilken KI-adress ditt nya SIM-kort ska skickas till. Polisanmälan görs vid behov på Polisens webbsida.

När du har spärrat ett simkort så behöver du ett nytt simkort som måste aktiveras. Det kan din telefoniansvarig hjälpa dig med. Om telefoniansvarig ej är tillgänglig, kontakta IT-supporten.

2. Spärra mobiltelefonen

Att spärra mobiltelefon gör att mobilen blir obrukbar, även med ett annat SIM-kort. För att spärra mobiltelefonen måste du först göra en polisanmälan. När din anmälan är godkänd av polisen får du en kvittens med ett unikt diarienummer. Detta diarienummer lämnar du till IT-supporten som spärrar telefonen åt dig hos Tele2.

Om du sedan skulle få tillbaka/hitta din mobiltelefon, kontaktar du IT-supporten för att låsa upp telefonen. Om du inte får tillbaka din telefon kontakta telefoniansvarig på din institution som beställer en ny åt dig.

Byte av mobiltelefon

När man byter mobiltelefon finns det flera sätt att spara undan kontakter, bilder och annat material. Här följer en generell beskrivning för iPhone och Androidtelefoner som Samsung, HTC och Sony.

Manualer

Det finns manualer för alla mobiltelefoner på internet som du hittar enklast genom att gå in på Google och söka efter märke och modell. I manualen brukar det finnas mycket bra information om hur man använder telefonen.

Byte från en Androidtelefon

Följande information gäller dig som ska byta från en Samsung/Sony/HTC till en iPhone eller till ny Androidtelefon och vill spara över dina kontakter och bilder från din gamla telefon. Enklaste sättet är att ta hjälp av ett gmail-konto från Google. Har du inget sådant konto så behöver du skapa ett. Du behöver detta för att komma åt Google Drive för att spara undan kontakter, bilder och annat. Google Drive är en app som du kan ladda ner gratis till din Android eller iPhone. Du använder samma inloggningsuppgifter som till ditt gmail-konto.

Byte från en iPhone

Följande information gäller dig som ska byta från en iPhone till en annan iPhone och vill spara över dina kontakter och bilder från din gamla telefon. Kontrollera att du kan dina inloggningsuppgifter till ditt Apple-ID. I din gamla telefon går du in under Inställningar och väljer "Säkerhetskopiera till ICloud". När du sedan startar din nya telefon, går du igen till Inställningar och väljer "Återställ kopia från ICloud". Då får du tillbaka det som du har sparat från din gamla iPhone.

OBS! Innan du lämnar ifrån dig din gamla iPhone - nollställ den under Inställningar.

Flytta kontakter till din nya telefon

Kontakterna i din gamla mobil kan du spara undan på flera sätt. Du går in i kontakter, väljer importera/exportera kontakter och väljer att antingen skicka kontakterna som en fil till ditt gmail-konto, exchange-konto, spara i mobilen eller sparar på minneskortet om det finns i telefonen. Sedan öppnar du filen i den nya telefonen och kontakterna kommer in i telefonen.

OBS: Det skiljer lite mellan olika telefoner hur man gör detta men skillnaden är marginell. Byter du inte simkort kan du bara kopiera över kontakterna till det istället.

Flytta bilder till din nya telefon

Bilder och annat material i din gamla telefon för du lättast över till Google Drive. Titta i din mobiltelefon under alla program efter Drive-ikonen, hittar du den inte kan du behöva ladda ner den på Play för Androidtelefoner och Appstore för iPhone. Innan du flyttar över bilderna till Google Drive, kan det vara bra att dela upp dem i olika album/mappar för att underlätta överföringen. Särskilt om du har flera hundra bilder.

Gå in på dina bilder och klicka på dela-ikonen, välj Google Drive och markera de bilder du vill flytta över. Klicka på nästa och spara dem. De överförs då till Google Drive och du kan lätt komma åt dem via webbsidan. Du använder samma inloggningsuppgifter som till din gmail. När du sedan öppnar Google Drive och loggar in med samma gmail-konto, kan du se bilderna. Det kan du göra i alla mobiltelefoner, plattor och datorer.

OBS! Innan du lämnar ifrån dig din gamla telefon, gå in under Inställningar och gör en fabriksåterställning.

Felanmälan

Generella telefoniproblem

Vid frågor eller problem med telefonin ska du vända dig till telefoniansvarig på din institution. Den telefoniansvarige kan, bland annat:

  • Göra telefonibeställningar
  • Felanmäla telefoner och anknytningar
  • Ändra uppgifter, till exempel kategoriändra en anknytning

Vid felanmälningar

Tänk på att vara så detaljerad som möjligt när du beskriver vad du har för problem med telefonin till din telefoniansvarige. Ange alltid namn, anknytningsnummer, telefontyp (digital, analog, MEX), rumsnummer och eventuellt uttagsnummer. Det blir lättare för telefoniansvarig att lägga en felanmälan om denne har alla uppgifter i förväg.

Beställningar

Kontakta telefoniansvarig på din institution för att beställa telefonirelaterade produkter eller tjänster. Du kan se tillgängliga telefoner och produkter genom att logga in på IT-marknad (Wisum).

Mobilen utomlands

Att ta med sig sin mobiltelefon utomlands på semestern sker på egen risk. Det kan bli en väldigt dyr historia om man inte innan resan ser till att stänga av alla automatiska uppdateringar och synkningar i telefonen. Kontrollera innan avresan att dataroaming är avaktiverat.

Detta finns under "Trådlöst och nätverk" och "Mobila nätverk". "Anslut till datatjänster vid roaming" ska vara urbockat. Ett tips är att köpa ett lokalt kontantsimkort i landet du befinner dig i för att ha kontroll på kostnaderna.

Roaming inom EU/EES

Från och med 15 juni 2017 gäller nya regler för KI:s mobila abonnemang i EU/EES-länder .

  • Alla som har en mex-anknytning eller ett fristående mobilabonnemang kan ringa, skicka sms/mms och surfa (om abonnemanget inte är utlandsspärrat (standard)) precis som när man är i Sverige. Dessa gäller inte mobila bredbandsabonnemang.
  • Kolla upp med telefoniansvariga på din institution vad som bestämts på just din enhet. Har ledningen beslutat att de ska öppna för roaming i utlandet måste din telefoniansvarige ta bort spärren hos Tele2.

OBS: När Roamingspärren är borttagen öppnas det för hela världen vilket kan medföra en ökad kostnad för institutionen, vilket innebär att det är institutionen som beslutar om detta. Har ni öppet för roaming, var medveten om att vara försiktig med att surfa utanför EU/EES länder, eftersom det kan bli dyrt. 

Hänvisa din telefon

Du kan hänvisa din telefon på tre sätt; via webben, via röststyrd telefontjänst eller genom att knappa in koder direkt på din telefon.

Hänvisning via webb (Blustar Web)

Du kan logga in i BluStar Web och hänvisa din telefon från vilken dator som helst, var du än befinner dig. Mer information och manualer finns på BluStar-sidorna.

Manuell hänvisning

Vidarekoppling internt:
Beställa *21* anknytningsnummer#
Avbeställa #21#

Extern medflyttning:
Beställa: *22# 00 och externt telefonnummer#
Avbeställa #22#

För MEX-anknytningar:
Använd BluStar Web.

Röststyrd hänvisning

För att nå den röststyrda hänvisningen ringer du:

Internt: 888 99
Externt: 08-524 888 99

Logga in

Din anknytning och eventuellt mobiltelefonnummer medför normalt direktinloggning. Om tjänsten känner igen vilket nummer du ringer ifrån och detta är ett av de nummer som är godkända för inloggning, behöver du inte logga in enligt nedanstående, utan kan direkt ange aktivitet.

  • Ring 888 99. Ange anknytning, siffra för siffra. Avsluta med ordet "Klar".
  • Ange PIN-kod. Säg din PIN-kod siffra för siffra. PIN-koden är densamma som din anknytning, om du inte själv har ändrat den. Om du inte har någon kod, säg "Klar".

Registrera en aktivitet

Tjänsten frågar dig efter en aktivitet. Är du osäker på vilka aktiviteter som finns att välja på kan du vänta tills tjänsten läser upp hela urvalet.

  • När du säger en aktivitet och inte anger någon start- eller sluttid presenterar tjänsten aktivitetens standardtider. Säg "Nej" direkt när aktiviteten med valda tider läses upp så kommer tjänsten istället att fråga efter startdatum, starttid, slutdatum och sluttid i turordning. Vill du byta aktivitet säg "Avbryt".
  • Datum anges med dag-månad eller dag-månad-år. Vanligast är att utesluta årtalet och säga till exempel "Från nionde mars" eller "Till tjugoandra juni". Man kan även säga "Imorgon" eller "På <Veckodag>" istället för ett datum, till exempel "Till på tisdag".
  • Tid anges med timme-minut i jämna femminutersintervall, till exempel "Fjorton och fyrtiofem" eller "Tretton noll noll".

Ange aktivitet och tid i en mening

Det första man säger är alltid vilken aktivitet man vill registrera, men för att snabba upp dialogen kan man hoppa över datum och/eller tid enligt följande principer. Tjänsten kommer att svara med till exempel "Möte från nu till 15.00 registreras". Om den föreslagna aktiviteten är riktig, gör något av följande:

  • Lägg på luren om du inte vill ha en bekräftelse eller ska registrera fler aktiviteter.
  • Vänta kvar om du vill ha bekräftelse på att aktiviteten registrerats, ("Aktiviteten är registrerad") och om du vill registrera ännu en aktivitet.
  • Om du vill börja om från början, säg "Avbryt" direkt.

Att ta bort gällande aktivitet

Istället för att ange en aktivitet, säg "Ta bort" eller "Radera" och svara sedan "Ja" på frågan om du vill ta bort nuvarande aktivitet. Alla dina för tillfället gällande aktiviteter kommer då att raderas och du får möjlighet att registrera en ny aktivitet.

Här kommer några tips för att underlätta användandet av tjänsten och öka igenkänningsgraden.

  • Prata inte för långsamt. Den bästa igenkänningen uppnås om man pratar tydligt, i normalt tempo och utan pauser. Att prata onödigt långsamt ger oftast sämre resultat.

Fördelen med att prata med en dator är att man inte behöver vara artig och lyssna klart. Det går bra att avbryta en uppläsning om man vet vad man ska säga.

Säg "Repetera" för att få höra den senaste frågan igen. Detta kommando kan man säga när som helst. Använd det om du har svårt att göra dig förstådd. Om det förekommer mycket bakgrundsljud, du har en dålig telefonförbindelse eller om du till exempel harklar dig kan tjänsten tolka detta som ett svar.

Säg "Avbryt" för att börja om från början av dialogen. Detta kommando kan man säga när som helst. Använd det om du hamnar i en situation där du har svårt att göra dig förstådd, eller om du vill avbryta till exempel en uppkoppling av ett samtal.

Hänvisningskoder för röstaktivering

  • Lunch
  • Återkommer
  • Tjänsteärende
  • Möte
  • Tjänsteresa
  • Vård av barn
  • Semester
  • Tjänstledig
  • Sjuk
  • Kurs

Röstbrevlåda

Alla med mobil anknytning (MEX) har tillgång till samma typ av röstbrevlåda som de fasta telefonerna. Ringer någon till din anknytning och lämnar ett meddelande, hamnar det i den "fasta" röstbrevlådan (nummer 86499, generellt inom KI).

Röstbrevlådan är kopplad till ditt telefonnummer i KI:s växel. Röstbrevlådan är automatiskt aktiverad och PIN-koden är som standard samma som ditt anknytningsnummer. Vi rekommenderar att du byter PIN-kod samt pratar in en hälsningsfras. Instruktioner för röstbrevlådan hittar du i röstbrevlådemanualen.

Nummer till röstbrevlådan

  • KI internt 86499, externt (08) 524 86499
  • Allmän medicin HS (08) 524 86499

IP-telefoni

En IP-telefon fungerar i stort som en vanlig telefon men kommunikationen sker via datanätet istället för telenätet.

Instruktioner för IP-telefoner

Telefonapparaten är klar att användas när du får den. Om du drar ut jacket eller vid händelse av strömavbrott måste du logga in igen. I displayen står användare ej inloggad, ange anknytningsnummer.

Hur du loggar in

Modell 4425:
Kontrollera först att endast ditt femsiffriga anknytningsnummer står i displayen efter texten Ange anknytningsnummer. Tryck sedan på knappen under texten logga in.
Nu är du inloggad och kan använda telefonen. 

Modell 4422:
Logga in med högtalarknappen. 

Modell 6863i:
Koppla in telefonen i ett uttag så hämtas programvaran automatiskt. För att logga in, skriv ditt anknytningsnummer när det står användare på skärmen. Bekräfta genom att klicka på nedåtpilen.

OBS. Gäller alla IP-telefoner: Vi rekommenderar att man inte loggar ut sin anknytning. Om någon ringer dig och du har loggat ut får de spärrton. Vill man däremot inte ta emot samtal kan man antingen hänvisa eller vidarekoppla telefonen.

Flytt av IP-anknytning

Kontakta din telefoniansvarige på institutionen. Det gäller både vid tillfällig och permanent flytt.

Till annan befintlig IP-telefon, tillfälligt

  1. Tag reda på anknytningsnumret till den IP-telefon som du ska flytta din anknytning till.
  2. Logga ut den anknytningen vars IP-telefon du vill ”låna” och logga in med din egen anknytning. Din egen anknytning ringer nu på den IP-telefon som du loggat in på. Den anknytning som du har loggat ut från, är inte tillgänglig så länge som du använder denna tillfälliga IP-telefon.

Tillbaka till egen IP-telefon

  1. Logga ut din anknytning på den IP-telefon du använt och logga in den anknytning som tillhör IP-telefonen med dess anknytningsnummer.
  2. Gå till din egen IP-telefon och logga in din egen anknytning. (Logga ut eller radera anknytningsnummer om så behövs först och logga in därefter).

Till annan befintlig IP-telefon, permanent

  1. Ta reda på vilket anknytningsnummer (ursprungsanknytning) den IP-telefon har som du ska flytta din anknytning till och rumsnummer, även vilket rumsnummer du flyttar din egen anknytning från.
  2. Kontakta därefter din telefoniansvarige och meddela om ursprungsanknytningen ska flyttas eller sägas upp, samt ditt rumsnummer (både det nya och gamla).
  3. Logga ut den anknytning vars IP-telefon du ska flytta din anknytning till. Logga in med din egen anknytning. Låt din IP-telefon vara i ditt gamla rum.

Till rum som inte har någon befintlig IP-telefon

Kontakta din telefoniansvarige.

Beställning av ny IP-anknytning

Kontakta din telefoniansvarige på institutionen. Uppge alltid uttag och rumsnummer.

Programmering av funktionsknapp

All programmering måste ske direkt på telefonapparaten av användaren själv. Man kan programmera koder manuellt. Vill man ha fast passningsställe vid uteblivet svar, till exempel till mobil, kontakta din telefoniansvarige.

Programmeringskoder

  •  Medflyttning från egen anknytning, * 21* ankn.nr. # Avbeställa # 21 #
  •  Extern medflyttning, * 22 # extern kod/ankn.nr. # Avbeställa # 22 #
  •  Hänvisning, * 23 * orsak, se länken med hänvisninskoder * TTMM/MMDD # eller enbart #. Avbeställa # 23 #

Hänvisningskoder IP-telefoni (pdf)

Funktioner och tjänster som inte finns på IP-telefonen

  • Passning av annan anknytning (chef/sekr. funktion). Denna funktion kräver en digital systemapparat.
  • Övervakning av flera anknytningar på din telefonapparat. Denna funktion kräver en digital systemapparat.
  • Individuella kortnummer på siffertangenter 0-9. Det är endast gemensamma kortnummer för hela KI som fungerar, kontakta IT-supporten för detta.

Konferenssamtal

Använd konferenstjänsten när du vill ha telefonmöte med flera personer samtidigt.

  • Du som bjuder in till konferensen väljer själv en kod på fyra siffror, undvik enkla sifferkombinationer som exempelvis 1234. Du behöver inte göra en nummerbeställning i förväg. Koden är aktiv så länge som någon är inloggad på konferensen.
  • Se till att alla konferensdeltagare får koden.
  • Konferensdeltagarna ringer 08-524 823 00 vid överenskommen tidpunkt och knappar in koden. Telefonkonferensen är nu öppnad.

För externa deltagare är kostnaden enbart Sverigesamtal, inga andra avgifter tillkommer för att ringa in till dessa konferenser. Du som bjuder in till konferensen behöver inte betala någon extern avgift för konferensen.

Det går även att nå konferenstjänsten från utlandet, ring då +46 8 524 823 00.

Frågor och svar

Handböcker för standardmobilerna

Telefonsupport på svenska

Sony, Samsung och Apple erbjuder svenskspråkig telefonsupport för mobiltelefoner. Du når dem på följande telefonnummer:

  • Sony: 08-58 769 220
  • Samsung: 0771-72 67 864
  • Apple: 020-10 05 29

Inställningar för nya SIM-kort

Inställningar för SIM-kort hämtas automatiskt av din telefon. Om du uppgraderar från 3G till 4G kan du behöva hämta 4G inställningar manuellt från "Inställningar" i din telefon.

Kan jag få telefoni via KI om jag sitter i landstingets lokaler och har telefoni via SLL idag?

Ja, via en mobil anknytning (MEX) kan du få en anknytning i KI:s växel om du sitter i landstingets lokaler.

Kan jag som arbetar på KS ringa via KI?

Ja, om du har en mobil anknytning (MEX) eller om förutsättningar för IP-telefoni finns.

Kan enheter som idag inte sitter på KI-växeln anslutas via IP-telefoni?

Det går i vissa fall och det är beroende på befintligt datanät. Om en enhet är intresserad av detta ska det anmälas till IT-support. Det går alltid att ansluta en enhet med en mobil anknytning.

Hur kan jag ta reda på hur mycket datasurf har jag kvar på mitt mobilabonnemang? (gäller mex eller fristående mobil abonnemang)

Skicka ett sms med texten DATA till 72661, så får du svaret.

Länkar