Promosystemet

This page in English

En promo (puff, annons) används för att framhäva något innehåll på webbplatsen, som exempelvis evenemang, nyheter och andra sidor. Promos kan varieras på många sätt. De kan även läggas i olika block/avsnitt efter varandra för att skilja på typ av innehåll. En promo länkar alltid vidare till något.

De placeras över hela sidan, 1, 2, 3 alt 4 puffar i rad. Den kan visas med eller utan bild. Om man inte har någon bild visas en avdelare/streck ovanför promon. Du kan själv välja vilken färg strecket ska ha.

Det finns sju olika typer av promos:

  1. Promo
  2. Promo banner
  3. Promo video
  4. Promo list
  5. Promo slide (hanteringen av promo slide skiljer sig från övriga promos och kan endast placeras i topp på en landing page)
  6. Promo link
  7. Automatiskt genererade nyhets- och kalenderpromos

Promo

Promo exempel

Observera att texten och bilden placeras olika beroende på vilken typ av promo man väljer att visa på sidan.

Utöver dessa finns det även möjlighet att göra promos utan bild med bakgrundsfärg (finns i fyra färger).

Skapa promo

Gå till menyn Add content och välj Promo.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon.

Image – välj bild. Bildstorleken beror på vilken typ av promo du väljer. Se Bildhantering. Ej obligatoriskt.

Background color – för 1/1 och 1/2 promos utan bild kan du välja att visa en bakgrundsfärg. Här väljer du denna färg. Ej obligatoriskt.

Border on top – om du väljer att inte ha någon bild kommer en linje att visas (gäller promo 1/2, 1/3 samt 1/4). Här väljer du färg på den.

Link – länk dit man kommer om man klickar på promon. Skriv in början på den sida du vill länka till genom att klicka på Get link alt. länka till extern sida.

Body – text i promo.

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo banner

Promo banner exempel

Promo banners är bra att använda om man inte behöver ha någon längre text. De passar också bra som "ingångspuffar" till områden.

Observera att promo banner ser olika ut beroende på om du väljer att koppla en bild till puffen eller inte. Promo banner kan användas som 1/3 eller 1/4 på sidan.

Skapa promo banner

Gå till menyn Add content och välj Promo banner.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Visas enbart i administratörsgränssnittet.

Image – välj bild. Bildstorleken för promo banner är minst 294 x 197 px. Ej obligatoriskt.

Background color – välj en bakgrundsfärg. Visas om ingen bild kopplas till promon. Visas också i textfältet.

Link – Börja med att klicka på Get link. Skriv sen in början på den sida du vill länka till alt. länka till extern sida.

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo scroll

En promo scroll är ett sätt för oss att visa upp många promo banners på en gång - man scrollar i sidled bland promo banners.

Skapa promo scroll

Gå till menyn Add content och välj Promo scroll

Titel – Rubriken på din promo scroll, visas ej utåt.

Promos – Här lägger du till befintliga promo banners genom att på vanligt sätt söka upp dem. Du måste ha minst fem (5) promo banners för att funktionen ska fungera.

Publish on – välj vilken sajt promo scroll ska publiceras på.

För att visa upp din promo scroll på en landningssida redigerar du landningssidan och lägger till blocket som en vanlig promo, se Visa och publicera promos här nedan. Den går bara att visa som 1/1 över hela sidan. 

Promo video

I en promo video kan du visa t ex en YouTube-film tillsammans med text. Promon visas alltid som 1/1.

Skapa promo video

Gå till menyn Add content och välj Promo video.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon.

Background color – välj en bakgrundsfärg.

Video URL – skriv in filmens URL (tex YouTube)

Body – text till promon. Tänk på att inte ha för lång text!

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo list

Promo list används för flera funktioner: lista lediga jobb, lista kalenderhändelser och lista nyheter.

Promo list – lediga jobb

Listor över lediga jobb kan antingen visa alla jobb vid KI, en institutions samtliga utannonserade tjänster eller bara en viss typ av tjänst, t ex alla lediga postdoc-tjänster. Listorna hämtar all data från KI:s system för jobbannonser, Netrecruiter/Mynetwork.  

Skapa promo list – lediga jobb

Gå till menyn Add content och välj Promo list.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon, ex ”Lediga jobb vid institutionen XX”.

Promo list – välj typ av lista. För att lista lediga anställningar, välj antingen:

  • Job opportunities all fields – visar samtliga lediga jobb på KI
  • Job opportunities filtered – ger dig som redaktör möjlighet att göra en förfiltrering, ex. på din institution. 

Item – välj hur många poster som ska synas.

More link – More link används om du under listan vill ha en länk som t ex går till sidan ”Jobba på KI”. Börja med att klicka på Get link. Skriv sen in början på den sida du vill länka till.

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo list – kalenderhändelser

En kalenderlista visar alltid samtliga events på en sajt men kan också filtreras på fördefinierade Organizational units, t ex om man vill visa bara en enhets kalenderhändelser på en sida.

Mer om hur det ser till att själva kalenderhändelsen går att filtrera ut finns i avsnittet Kalenderhändelser. I KI-kalendern samlas alla events som är publicerade på hela sajten ki.se. 

Skapa promo list – kalenderhändelser

Gå till menyn Add content och välj Promo list.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon, ex ”Kalender för enheten XX”.

Promo list – välj typ av lista. För att lista kalenderhändelser, välj antingen:

  • Calendar list – visar den egna sajtens samtliga kalenderhändelser
  • Calender events filtered – ger dig som redaktör möjlighet att göra en förfiltrering, t ex. på taggen ”Examen". Observera att samtliga kalenderhändelser taggade med det du valt att filtrera visas, oavsett var de är publicerade. 
  • Calendar events filtered strict - ger dig som redaktör möjlighet att filtrera på flera parametrar, t. ex. enhet + disputationer + tagg. Observera att samtliga kriterier måste uppfyllas i själva kalenderhändelsen för att den ska kunna visas i listan. 
  • Calender events filtered OG – ger dig som redaktör möjlighet att göra en förfiltrering på den egna sajtens (=OG) samtliga kalenderhändelser, t ex. en viss (fördefinierad) organisational unit, kategori eller tagg. Observera att det räcker med att ett kriterium uppfylls för att en kalenderhändelse ska visas i listan. 

Item – välj antalet som ska synas.

More link – More link används om du under listan vill ha en länk som t ex går till sajtens kalenderarkiv. Börja med att klicka på Get link. Skriv sen in början på den sida du vill länka till.

Publish on - Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo list – nyheter

En nyhetslista visar alltid samtliga nyheter på en sajt men kan också filtreras på fördefinierade Organizational units, t ex om man vill visa bara en enhets nyheter på en sida. Mer om detta finns också i avsnittet Nyhet.

En sajt kan också ha ett nyhetsarkiv kopplat till sig. Nyhetsarkiv kan bara sättas upp av webbteamet. Du som är huvudredaktör för en sajt är välkommen att höra av dig till webbteamet@ki.se om du vill ha ett nyhetsarkiv.

Skapa promo list – nyheter

Gå till menyn Add content och välj Promo list.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln är rubriken som visas i promon, ex ”Nyheter”.

Promo list – välj typ av lista. För att lista nyheter, välj antingen:

  • Latest news - visar den egna sajtens samtliga nyheter
  • News filtered list - ger dig som redaktör möjlighet att göra en förfiltrering på ki.se:s samtliga nyheter, t ex. på taggen ”Examen”. Du kan också välja att filtrera nyheterna på en organizational unit. 
  • News filtered list OG - ger dig som redaktör möjlighet att göra en förfiltrering på den egna sajtens (=OG) samtliga nyheter, ex. på news category ”Research”.

Item – välj antalet som ska synas.

More link – More link används om du under listan vill ha en länk som t ex går till sajtens nyhetsarkiv. Börja med att klicka på Get link. Skriv sen in början på den sida du vill länka till.

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo slide

Promo slides kan bara användas på landningssidor och ska i första hand användas som nyhetspuff.

Det finns två typer av promo slides som ser ut på lite olika sätt:

Den första följer sidhuvudets bredd. Om du har flera promo slides på en landningssida ser man den första och skymtar de andra bakom. Ett ungefärligt mått på bilden är 960x460 px.

Den andra varianten går över hela sidans bredd.

Här måste du ha riktigt bra och högupplösta bilder. Bilden måste vara minst 1600 px 400. För att visa promo sliden på detta sätt, gör du en inställning på landningssidan, se Landningssida

Skapa Promo slide

Gå till menyn Add content och välj Promo slide.

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promon. Titeln visas enbart i administratörsgränssnittet.

Image – välj bild. Bildstorleken ska vara minst 960 x 460 px för normal sidbredd och minst 1600 x 460 för full sidbredd. Obligatoriskt.

Image caption – bildtext. Skriv en kort textrad som fångar puffens budskap. Obligatoriskt.

Link – länk dit man kommer om man klickar på promon. Obligatoriskt.

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Promo link

En typ av promo som du kan använda när du behöver ha många länkar på en sida. Exempel: området Stöd och Verktyg på Medarbetarportalen där det finns ett behov av att lista massor med länkar.

Promon fungerar på både landningssida och på page. För att det ska se snyggt ut krävs att du har minst tre promo links i bredd, men den fungerar med en eller två.

Skapa promo link

Gå till menyn Add content och välj Promo link

 

Language – Går ej att ändra här.

Title – namnet på promo link. Titeln är rubriken som visas i promo link.

Image – välj bild. Ej obligatoriskt. Se också bildhantering så du inte laddar upp befintliga bilder igen.

Border on top – om du väljer att inte ha någon bild kommer en linje att visas (gäller promo 1/2, 1/3 samt 1/4). Här väljer du färg på den.

Link – fältet används ej i denna promotyp.

Promo links – lägg till de länkar som ska visas i promon. Använd Get link för interna länkar. 

Publish on – Här kopplar du promon till den sajt den ska visas på. Du ser bara den/de sajter du har rättigheter till. Promon går bara att använda på den sajt den är kopplad till.

Visa och publicera promos

När du skapat din/dina promos kan du publicera dem på lite olika sätt. Du kan lägga en promo över en hel sida med stor eller liten bild eller 2-4 promos över en sida.

Display mode

Video (Promo video) - visar en promo video.

1/1 Promo list - visar lista på nyheter, kalenderhändelser eller jobb.

1/1 Small image - visar en promo per rad.

1/1 Large image - visar 1 promo per rad.

1/2 Promo - visar 2 promos per rad.

1/3 Promo - visar 3 promos per rad.

1/4 Promo - visar 4 promos per rad.

Regioner (block) av promos

Man kan antingen lägga till en promo till en befintlig rad, t.ex. ändra från 2 till 3 promos på en rad eller lägga till en helt nytt promoavsnitt genom att klicka på Add another item som ligger lite mer till vänster. När man gör ett nytt avsnitt blir bakgrunden i de olika avsnitten vita/gråa om vartannat. Se bild:

Rubrik på ett block

Du kan lägga till en valfri rubrik på ett block (region) om du har ett behov av att gruppera promos. Exempel: Porträtt, Nyheter, Teman, Evenemang. Observera att de promos som ligger i blocket bör handla det som rubriken anger.

Och på landningssidan visas rubriken ovanför den raden (region) av promos där du lagt den:

Visa promo slides

Promo slides kan bara visas på landningssida, se detta avsnitt.

Automatiskt genererade nyhets- och kalenderpromos

Istället för att skapa egna promos kan du som redaktör enkelt hämta redan befintliga nyhetsartiklar och kalenderhändelser och visa upp dessa på en landningssida eller en sida. Precis som vanliga promos kan du välja om de ska vara 1/1, 1/2, 1/3 eller 1/4 över sidan. Däremot kan du inte bestämma hur de ser ut - det är fördefinierat i systemet.

Gör så här:

  1. I fältet Promo börjar du skriva in rubriken på den nyhet eller kalenderhändelse du vill visa.
  2. Välj den du vill visa - var noga med att välja "News article" eller Calendar event".
  3. Välj hur den ska visas i Display mode.

Exempel på hur det kan se ut med 1/3 på en landningssida:

Webbpublicering