Kursplaner och kurstillfällen för forskarutbildningskurser

This page in English

Samtliga forskarutbildningskurser vid Karolinska institutet skall ha en fastställd kursplan. När en kurs är fastställd skapas också en kurskod i vårt studieadministrativa system Ladok så att kursresultaten kan registreras efter godkänd kurs. 

Från kursplansförslag till annonsering i kurskatalogen

  • Nya och reviderade kursplaner granskas och ges eventuell återkoppling innan fastställande.
  • När kursplanen fastställs i KIWAS skickas en automatisk bekräftelse med e-post till den kursansvarige.
  • Om kursen ska annonseras i kurskatalogen (gäller alla kurser utom de som ges inom forskarskolor) ska ett kurstillfälle skapas i KIWAS före aktuell deadline, även om beslut om tilldelning av medel (om sådana har ansökts om) ännu inte meddelats. I kurstillfället anges kursdatum och annan specifik information som kopplas samman med kursplanen.
  • När ett kurstillfälle har godkänts av programkoordinator eller central handläggare och publicerats i KIWAS, skickas en automatisk bekräftelse med e-post till den kursansvarige.
Vill du bli bättre på att designa en kurs?
Ta del av denna webbaserade workshop på 30 minuter
Se också Kurs i kursdesign för dig som planerar att ge eller redan är kursgivare av forskarutbildningskurser.

Kursplan

Samtliga forskarutbildningskurser vid Karolinska institutet skall ha en fastställd kursplan.

Kursplanen innefattar bland annat kursens innehåll, syfte, lärandemål, lärandeaktiviteter och examination. Se andra kursplaner i kursplansdatabasen.

Kursplanen ska skrivas in i kursdatabasen KIWAS och kan kontinuerligt revideras under året. Den nya eller reviderade kursplanen granskas och fastställs av Kurs- och programkommittén. För att få med kursen i kurskatalogen ska kursplanen vara inskickad via KIWAS innan deadline för kursplaner. (Kom ihåg att klicka på "Skicka in för granskning" när du är klar med kursplanen i KIWAS). Se också KIWAS lathund för kursgivare under Hjälp i KIWAS.

Tänk på att skriva kursplanen på det språk som kursen ges på.

Observera att revidering enbart kan göras av kursinnehållet. Om ändring ska göras i kurstitel, av institution eller av antal poäng måste istället ny kursplan skapas.

Deadline för att skicka in kursplanen för granskning inför kommande kurskatalog

Den slutgiltiga kursplanen kopplas till ett kurstillfälle.

Kursens syfte

Kursens syfte ger en övergripande beskrivning av varför kursen ges. Genom att läsa kursens syfte ska en potentiell kursdeltagare snabbt kunna förstå vad kursen syftar till och varför hen skulle vilja delta i den. Istället för att i detalj beskriva de kunskaper och färdigheter som kommer att utvecklas och bedömas under kursen, såsom görs i lärandemålen, ska kursens syfte vara tillräckligt generellt för att omfatta alla de kompetenser som kursen hjälper kursdeltagaren att utveckla, även de som inte helt kommer att uppnås under kursen eller bedömas summativt.

En formulering av kursens syfte ska vara relativt kortfattad och inspirerande!

Några exempel på hur syfte för en kurs kan skrivas:

  • The purpose of the course is to give doctoral students a basic understanding of statistical methods and the fundamental principles of statistical inference and to develop their skills of using statistical software for data analysis.”
  • “The course aims to provide participants with a fresh perspective on the cell cycle and advanced approaches that researchers are taking to study this fascinating topic, to stimulate your curiosity and to inspire your own research. The purpose is also to help you practice key academic skills that you will need throughout your career, such as learning from scientific presentations, proposing experiments, and providing constructive criticism.”
  • “This course is given to show students how to get inspiration from several different disciplines and techniques and apply it to their own infection biology research. Through examples of cutting edge technologies and their applications across a broad range of infection biology fields, students are encouraged to think about how such techniques can be translated into new applications. The course will also teach participants to critically appraise presentations, to ask and answer questions in orally.”

Ovanstående exempel är något modifierade från faktiska kursplaner och endast avsedda som exempel.

Detta avsnitt är nytt i kursplanen från och med 2016. Se Purpose vs Intended Learning Outcomes (på engelska) för vägledning.

Lärandemål

Lärandemålen skall skrivas utifrån doktorandens perspektiv. En användbar metod är att börja lärandemålen med: "Efter kursen skall doktoranden..." och därefter i punktform ange vilka kunskaper, färdigheter, värderingsförmåga och förhållningssätt som doktoranden skall ha efter genomgången kurs.

Hur lärandemål kan formuleras för de nya kursplanerna på forskarnivå enligt Bologna och hur examination och bedömning påverkas av en målstyrd undervisning kan du lära dig mer om genom en online workshop (tidsåtgång ca 30 minuter).

Lärandemål, läraktiviteter och examination måste hänga ihop och vara samstämmiga. De måste dessutom vara utformade så att meningsfullt lärande underlättas. Detta kallas för "constructive alignment" (Biggs, 2003). Du kan läsa mer om constructive alignment i:

  • Biggs, J. (2003). Teaching for Quality Learning at University. (2nd Ed.) Buckingham: Society for Research into Higher Education and Open University Press.

Inom ett program eller inte?

Många kurser för doktorander ingår i ett forskarutbildningsutbildningsprogram. När man vill utforma en ny kurs är det bra att fundera över om kursen skall ingå i ett av programmen på forskarnivå och i så fall i tidigt stadium kontakta programmet. Mer information om forskarutbildningsprogram.

Kurstillfälle

Kurstillfället är själva tillfället då kursen ges. Det handlar om information utöver den som finns i kursplanen till exempel datum och tid för kursen, kurslokal, information om särskilt inbjuden föreläsare, hur urvalet till kursen görs osv. Texten i kurstillfället ska skrivas på det språk som kursen ges på.

Ett skapat kurstillfälle i KIWAS resulterar i att kursen annonseras i kommande kurskatalog. Katalogtexten är en kombination av kursplanen och texten i kurstillfället.

Deadline att lägga in kurstillfälle i KIWAS inför kommande kurskatalog.

Missat deadline för kurskatalogen?

Med anledning av övergången till nya Ladok under hösten 2017 har vi just nu inte möjlighet att hantera kurser utanför kurskatalogen eller forskarskolorna. Nedanstående information gäller från 2018.

Om du vill utannonsera kursplatser efter att kurskatalogen har publicerats eller kan du göra detta via vår webbsida för Lediga kursplatser

För att försäkra dig om att du får in den information från sökande som du behöver för att kunna göra ditt urval till kursen använder du enklast en enkätmall i KI Survey. Mallen heter Application for KI course at doctoral level after deadline. Hur du går till väga ser du i Instruktioner för ansökningsmall i KI Survey.

Skicka sedan enkätlänken till doctoralcourses@ki.se så publiceras den på sidan för lediga platser aktuell termin.

Platser kvar

Om du har platser kvar på kurs efter avslutad ansökningsperiod har du möjlighet att annonsera kursen vidare via sidan för Lediga kursplatser. Om du behöver få in många ansökningar rekommenderar vi att du skapar en enkätmall (se beskrivning ovan under Missat deadline för kurskatalogen?), så att du försäkrar dig om att du får in den information från sökande som du behöver för att kunna göra ditt urval till kursen. Skicka sedan denna länk till doctoralcourses@ki.se.

Om det enbart gäller ett fåtal platser för att fylla en kurs räcker det med att du tar emot dessa ansökningar via e-post. Skicka ett mejl till doctoralcourses@ki.se så lägger vi upp kursen på webbsidan och hänvisar sökande till den epost-adress du uppger.

Kontakt

Handläggare

Anna Gustafsson

Telefon: 08-524 860 18
E-post: anna.gustafsson@ki.se

Ordförande i Kurs- och programkommittén

Lennart Nilsson

Telefon: 08-524 810 99
E-post: Lennart.Nilsson@ki.se

Vice ordförande i Kurs- och programkommittén

Lena Von Koch

E-post: Lena.Von.Koch@ki.se

Koordinator för forskarutbildning

Ingeborg van der Ploeg

Telefon: 08-524 867 00
E-post: Ingeborg.Van.Der.Ploeg@ki.se

Länkar

ForskarskolaForskarutbildning