Frågor och svar om VPN

This page in English

Frågor och svar om VPN-tjänsten.

1. Vad är en VPN-tjänst?

VPN (Virtual Private Network) används för att komma åt KI:s nät och interna resurser, till exempel gemensamma mappar på en filserver, när du sitter utanför KI:s område, till exempel om du jobbar hemma eller är på resande fot.

VPN är en teknik för att skapa en säker förbindelse eller ”tunnel” mellan två punkter i ett icke-säkert datanätverk (till exempel Internet, WIFI etc.), i det här fallet mellan din dator och KI:s interna resurser. 

2. Kompatibilitet

Vilken version av operativsystem behöver jag ha på min PC/Mac för att kunna använda VPN-klienten Cisco AnyConnect (version 4.3)?

PC: Du behöver ha Windows 7 SP1 eller senare versioner. VPN-klienten fungerar inte på XP som är ett föråldrat och osäkert system.

Mac: Du behöver ha Mac OS X 10.9 eller senare versioner.

Vilken version av iOS behöver jag ha på min iPhone för att kunna ladda ner PointSharp-appen?

Pointsharp-appen kräver iOS 8 eller senare versioner.

Vilken version behöver jag ha på min Android för att kunna ladda ner PointSharp-appen?

Appen kräver Android 1.6 eller senare versioner.

3. Tvåstegsverifiering

Vad är tvåstegsverifiering?

Tvåstegsverifiering betyder att du behöver identifiera dig två gånger för att logga in och nå de resurser man når med VPN-tjänsten. Du skriver först in ditt användarnamn och KI lösenord och sedan en tillfällig kod som genereras i en app i din mobil.

Tvåstegsverifiering innebär en högre tillförlitlighet i att rätt användare använder våra IT-system. Förutom något du är (ditt KIID) och något du vet (ditt lösenord) så kan du också påvisa något du har (en tillfällig kod från Pointsharp-appen i din mobiltelefon).

4. Första inloggningen med tvåstegsverifiering

Hur laddar jag ner appen till min mobiltelefon?

Säkerställ att du har ditt mobilnummer inlagt på Mina sidor/KimKat. Alla mobilnummer som läggs in eller ändras blir automatiskt dolda. Första gången du loggar in till VPN kommer du automatiskt få ett SMS med en länk samt en aktiveringskod. Läs mer i manualerna.

Jag har inget Apple-ID eller Google-konto kopplat till min tjänstemobil, vad gör jag?

Du kan antingen använda ditt privata Apple-ID eller Google-konto, skaffa ett Apple-ID eller Google-konto med din KI-mejlladress eller skapa en ny mejladress. Följ instruktionerna i din mobil. Använd inte ditt KI-lösenord för ditt Apple-ID eller Google-konto.

Jag har en privat mobil som jag använder, kommer det att fungera för mig?

Du kan ladda ned appen till vilken mobil som helst.

Jag har inte ett svenskt mobilnummer, kan jag ladda ner appen ändå?

Det går bara att lägga in svenska mobilnummer i KimKat. Du kommer istället få ett mejl med länken och aktiveringskoden. Kom ihåg att öppna mejlet i din mobiltelefon.

Jag har endast fått mejlet - hur får jag in appen i mobiltelefonen?

Om du kan läsa din KI-mejl i mobilen, kan du ladda ner appen via länken du har fått i mejlet. Har du råkat öppna mejlet i datorn och klickat på länken har länken förbrukats och du behöver istället ladda ner appen via mobilens app-store. Sök på PointSharp och ladda ned appen. Den app du ska installera heter PointSharp.

Obs! Ladda inte ner den som heter PointSharp PIN.

Jag har inte fått vare sig sms eller mejl. Vad gör jag?

Kontakta IT-support@ki.se så hjälper de dig. Kolla även din skräppostlåda.

Jag råkade radera SMS:et med instruktionen och aktiveringskoden. Hur gör jag då?

Kontakta IT-support@ki.se så hjälper de dig.

Jag har inte fått något mejl.

Om du har ett mobilnummer registrerat i MinaSidor i systemet Kimkat får du ett SMS istället för ett mejl. Om du inte har ett mobilnummer registrerat och inte fått något mejl är ett tips att titta i mejlens skräppost. Mejlet som skickas har avsändare: Från: KI Secure Login Service [mailto:noreply@ki.se]. Hittar du inget mejl alls kontakta IT-support@ki.se så hjälper de dig.

Jag skriver in engångskoden men jag blir inte inloggad, vad ska jag göra?

Uppdateringsymbolen i PointSharp-appen.Varje kod som PointSharp genererar är tidsbegränsad. Nedladdning, installation och aktivering av appen kan ta längre tid än koden är aktivt, vilket leder till att ditt första försök att logga in kan misslyckas. Starta om inloggningen med ditt användarnamn och lösenord och klicka sedan på uppdaterasymbolen i appen PointSharp för att få en ny inloggningskod. Ange engångskoden och du loggas in.

Jag har inte mejlen kopplad till mobiltelefonen, dvs. jag kan inte läsa mejl i min mobiltelefon, hur får jag appen i telefonen?

Du kan ladda ner appen vi mobilens AppStore eller Play Store. Sök på ”PointSharp” och ladda ned och installera appen PointSharp (inte PointSharp PIN). Använd sedan aktiveringskoden du har fått via mail.

Kostar appen PointSharp något?

Nej, den är gratis.

Behövs internetuppkoppling för att få den tillfälliga koden?

Nej, ett stort antal koder finns redan nedladdade i appen.

5. Tvåstegsverifiering utan mobiltelefon

Inloggning med appen PointSharp fungerar bara om du har en smart mobil. Om du har en mobiltelefon som inte kan ladda ner appar, kan du köpa en dosa för att generera engångskoden. Fyll i beställningsblanketten och mejla den till it-support@ki.se.

Beställningsblankett Dosa för engångskoden

Denna dosa är personlig och du måste hämta den personligen och legitimera dig eftersom det är en säkerhetshandling.

Vi återkommer när dosan är klar att hämtas ut hos IT-Support i Administrationshuset, Nobels väg 5, Campus Solna eller hos IT-support på Campus Flemingsberg.

6. Utskrifter hemma

Har du behov att skriva ut via din privata nätverksskrivare hemma när du är uppkopplad via VPN-tjänsten behöver du spara ned det material du vill skriva ut på datorn, koppla ned VPN-tjänsten och därefter skriva ut dina dokument. USB-skrivare fungerar som vanligt.

7. Mina Sidor i KimKat

För att du ska få ett SMS med länken för att ladda ned PointSharp-appen behöver du fylla i ditt mobilnummer i Mina Sidor i KimKat (om det inte redan finns där). Du behöver vara uppkopplad på KI:s nät för att nå KimKat. 

Vad ska jag uppdatera?

Vi vill att du kontrollerar att korrekt mobilnummer står registrerat:

  • Gå in på http://kims.ki.se/kims/faces/start.xhtml och välj "Granska synliga uppgifter"
  • Gå till ”KI-mobilnummer”
  • Välj ”Lägg till telefon” och lägg in ditt mobilnummer enligt 07x xx xxx xx.
  • Klicka ”Granska ändringar” och bekräfta.

Om du lägger till eller ändrar ditt nummer kommer det inte att vara synligt publikt. 

Om ditt mobilnummer inte finns angivet i Mina sidor kommer installationsmeddelandet istället som e-post. Det är viktigt att du öppnar det e-postmeddelandet i din mobil och inte din dator. Om du inte hittar något e-postmeddelande tipsar vi dig om att kontrollera även i skräpposten. 

Jag har en privat mobil som jag använder i jobbet men jag vill inte att det numret ska vara synligt, hur gör jag då?

PointSharp-appen kan laddas till en mobil och det behöver inte vara en KI-mobil. Du kan utan hinder använda din privata mobil. Alla mobilnummer som skrivs in eller ändras i Mina Sidor/KimKat blir dolda automatiskt och syns inte. Om du inte vill att ditt mobilnummer finns kvar i Mina Sidor i KimKat efter att du börjar använda appen kan du lägga in ditt nummer och sedan ta bort det efter att du fått SMS:et.

Jag vill att mitt nummer ska synas och det står att jag ska kontakta KimKat-ansvarig – vem är det?

Se lista över KimKat-administratörer på KI:s institutioner.

Länkar