Ansök om ett KI-konto i sociala medier

This page in English

Översikt av appar på en telefon

Samtliga konton i sociala medier där Karolinska Institutet står som avsändare måste godkännas centralt. Det gäller även konton för institutioner, avdelningar, centrumbildningar och övrig verksamhet knutna till KI. 

Är sociala medier rätt kommunikationsväg?

Det är en utmaning att nå ut i sociala medier och det kräver mer resurser än vad du kanske tror. Som statlig myndighet är vi skyldiga att vara tillgängliga och svara på frågor. Om du är intresserad av diskussion i en kanal och har resurser att satsa på bra material – då kan sociala medier vara rätt kommunikationsväg.

Sociala medier handlar om engagemang. Tänk på drivkrafter som humor, glädje, gemenskap och tillhörighet. Vad delar och gillar du själv i sociala medier? Antagligen innehåll som engagerar och berör dig på något sätt och som ger dig ett mervärde.

Glöm inte att du också kan tipsa om innehåll till KI:s centrala sociala medier-kanaler eller ansöka om att bli veckans instagrammare.

Upprättande av konto – så gör du

Besvara följande frågor för att avgöra om sociala medier är rätt kanal: 

  1. Har ni resurser för att hantera kontot?
    Kontoansvarig måste utses och ersättare ska alltid finnas. Sociala medier tar aldrig ledigt och måste även bevakas under semestertider.
  2. Vad är syftet med kontot?
    Fundera över vad du ska ha kontot till. Vad har ni för behov och vilka problem ska kontot ska lösa?
  3. Vem är målgruppen för kontot?
    Fundera över vilka det är ni vill nå. Är det studenter, anställda, allmänhet intresserade av era frågor? Vilken ålder har de?

När du bestämt syfte, målgrupp och försäkrat er om att ni har resurser, är det lättare att avgöra vilken kanal som passar er. Facebook, Twitter och Instagram har olika till exempel förutsättningar och användare.

Kommunikationsavdelningen kan också hjälpa dig att bedöma vilken kanal som är rätt eller om det finns andra lösningar för er kommunikation.

Skicka din ansökan till kommunikationsavdelningen

Kontakta kommunikationsavdelningen på socialmedia@ki.se och bifoga dina svar på de tre frågorna du hittar ovan; syfte, målgrupp, resurslösning.

Efter att kommunikationsavdelningen godkänt din ansökan, får du en ansökningsblankett som måste undertecknas av din närmsta chef. Därefter kan du skapa ditt konto och börja fylla med engagerande innehåll.

Kontakt

Kommunikatör digitala tjänster

Johanna Sjöblom

E-post: socialmedia@ki.se