Susanna C. Larsson
PhD, docent Susanna C. Larsson
IMM Institutet för miljömedicin- Arbete:
- 08-524 860 59
- E-post:
Påverkan av kost och livsstil på risken för kronisk sjukdom
Min forskning är främst inriktad mot att undersöka samband mellan kost- och livsstilsfaktorer och risken för cancer och hjärtkärlsjukdom.
I studier kring kost och tjocktarmscancer har vi bland annat funnit en ökad risk vid högre intag av rött kött och hemjärn samt minskad risk associerat med högt intag av folat i kost, vitamin B6, magnesium, kalcium, konjugerad linolsyra, mjölkprodukter och fullkorn. Dessutom har vi observerat en minskning i tjocktarmscancer vid fysisk aktivitet och långvarigt användande av acetylsalicylsyra.
När det gäller bukspottkörtelcancer har vi sett ökad risk vid rökning, fetma och diabetes såväl som vid hög konsumtion av rött kött, socker och läsk. Vi har sett en lägre risk vid högt intag av folat och metionin i kosten.
För magsäckscancer har vi observerat en lägre risk vid högre intag av frukt och grönsaker, karotenoider, retinol och A-vitamin, samt en ökad risk vid intag av charkuteriprodukter.
Exempel på resultat för bröstcancer är en ökad risk förknippad med typ 2 diabetes och intag av stekt kött samt en minskad risk vid intag av alfa-karoten och beta-karoten i kosten hos rökare.
När det gäller stroke har vi observerat minskad risk vid konsumtion av fisk, choklad och kaffe samt positivt samband med konsumtion av charkuteriprodukter. Vi har även hittat en lägre risk för stroke vid högt intag av kalium och magnesium.
De flesta resultaten är baserade på data från Svenska mammografikohorten (SMC) och Kohorten av svenska män (COSM)
Pedagogisk erfarenhet
Generell epidemiologi för studenter vid programmen för Nutrition, Toxikologi, Biomedicin och Folkhälsa vid Karolinska Institutet.
Nutritionsepidemiologi för studenter vid programmet för Nutrition vid Karolinska Institutet/Stockholms Universitet.
Kost, livsstil och cancer för studenter vid programmet för Toxikologi vid Karolinska Institutet.
Utbildning
2006 Doktorsexamen i Epidemiologi, Karolinska Institutet.
2005 Licentiatexamen i Epidemiologi, Karolinska Institutet.
2002 Magisterexamen i Nutrition, Stockholms Universitet/Karolinska Institutet.
Tio utvalda publikationer
Chocolate consumption and risk of stroke in women.
J Am Coll Cardiol 2011;58:1828-9.
Vitamin B6 and risk of colorectal cancer: a meta-analysis of prospective studies.
JAMA 2010;303:1077-83.
Excess body fatness: an important cause of most cancers.
LANCET 2008;371:536-7.
Folate and risk of breast cancer: a meta-analysis.
J Natl Cancer Inst 2007;99:64-76.
Folate intake, MTHFR polymorphisms, and risk of esophageal, gastric, and pancreatic cancer: a meta-analysis.
Gastroenterology 2006;131:1271-83.
Processed meat consumption and stomach cancer risk: a meta-analysis.
J Natl Cancer Inst 2006;98:1078-87.
Folate intake and pancreatic cancer incidence: a prospective study of Swedish women and men.
J Natl Cancer Inst 2006;98:407-13.
Diabetes mellitus and risk of colorectal cancer: a meta-analysis.
J Natl Cancer Inst 2005;97:1679-87.
Magnesium intake in relation to risk of colorectal cancer in women.
JAMA 2005; 293:86-9.
Dietary folate intake and incidence of ovarian cancer: the Swedish Mammography Cohort.
J Natl Cancer Inst 2004;96:396-402.


