Intervju med Jessica Norrbom och Maria Ahlsén under Karolinska Institutets bokmässa

Publicerat 2017-12-19 11:44. Uppdaterat 2018-01-03 09:12This page in English
Maria Ahlsén och Jessica Norrbom intervjuas av Cecilia Odlind

Maria Ahlsén och Jessica Norrbom intervjuas av Cecilia Oldind under KI:s bokmässa 2017

Maria Ahlsén och Jessica Norrbom intervjuas av Cecilia Oldind.Maria Ahlsén and Jessica Norrbom interviewed by Cecilia Odlind 

Den 14 december hölls en bokmässa på Karolinska Institutet i Solna och medverkande förlag var Fri tanke, Volante, Natur & Kultur och KIUP. Under eftermiddagen hölls även författarintervjuer och besökare hade möjlighet att ställa frågor direkt till forskare och få böcker signerade.

Jessica Norrbom, som forskar på gener, muskler och träning vid Institutionen för fysiologi och farmakologi, och Maria Ahlsén som har disputerat i fysiologi och undervisar i ämnet vid Karolinska Institutet, samtalade med Cecilia Odlind om hur man kan leva ett hälsosamt liv. De har skrivit en bok tillsammans Frisk utan flum – en vetenskaplig väg till bättre hälsa, som ges ut på förlaget Fri Tanke.

Boken, som inte är någon bantningsbok, utgår ifrån vad som är vetenskapligt förankrat och beskriver vad vi kan göra när det gäller mat, hälsa/rörelse och träning och vad rekommendationerna säger kring detta.

– Det behöver inte vara så krångligt eller svårt, det kan räcka med små förändringar för att åstadkomma stora förbättringar. Allting räknas. En minuts träning är bättre än noll. Det är förstås bättre att träna mer, då får man mer effekt, men allt räknas, säger Jessica Norrbom.

Maria Ahlsén och Jessica Norrbom.

På frågan om varför man ska bry sig om att leva hälsosamt svarade författarna att vi varken kan påverka vårt arv eller slumpen eftersom vi föds med vissa gener och lever det liv vi lever. Men vi kan definitivt påverka vår hälsa genom att välja lite bättre mat, röra på oss mer i vardagen, träna och göra muskelstärkande övningar för att bygga upp muskelmassa. Små saker för att förbättra våra odds för fler friska dagar, till exempel att införa 30 svettiga minuter om dagen (eller 150 minuter i veckan) som är bra både för vårt hjärta, våra kärl och inte minst får vår mentala hälsa.

Jessica Norrbom uttryckte det som att vi har två konton att fylla på: ett steg- eller rörelsekonto där vi främst tänker på att minska vårt stillasittande och där vi rör oss minst 10 000 steg per dag, och ett träningskonto där vi utsätter oss för mer pulshöjande aktiviteter. 

Enligt Maria Ahlsén finns det inga genvägar till att gå ner i vikt och författarna är skeptiska till metoder som utlovar snabba resultat. Bantning handlar ofta om att utesluta livsmedel eller att svälta kroppen. Gör man det väldigt snabbt förlorar man muskelmassa och utsätter kroppen för väldigt stor press eftersom den inte får någon energi. Musklerna bryts ner, vilket är bekymmersamt, då muskler är bland det viktigaste vi har.

Vilka blir konsekvenserna om vi inte förändrar det vi borde förändra?

Om vi tvärbantar för att gå ner i vikt, så ökar risken att man faller tillbaka. Vi går upp i fettmassa och ner i muskelmassa, och även om vi väger mindre än tidigare, så består kroppen förmodligen av mer fett och mindre muskler, och detta är en klar hälsorisk.

Rekommendationen är istället att ha en mer långsiktig plan, där man går ner i vikt långsamt och styrketränar samtidigt, så att man spar på muskelmassan. Då har man en mycket bättre utgångspunkt.

Författarnas fem bästa tips för ett hälsosamt liv:

  • Ät dig mätt på riktig mat
  • Drick dig otörstig på vatten
  • Träna 150 svettiga minuter i veckan
  • Träna styrka/belasta dina muskler 2 ggr i veckan (gör något som är lite mer utmanande än det du gör i vardagen)
  • Bryt ditt stillasittande, rör på dig två gånger per timme och få ihop ca 10 000 steg om dagen.