Tre frågor om kost och vitaminer för att förebygga demens

Tidningen Medicinsk Vetenskap ställde tre frågor till Francesca Mangialasche, geriatriker och forskare vid avdelningen för klinisk geriatrik vid Karolinska Institutet, som forskar på kost och vitaminers möjlighet att förebygga Alzheimers sjukdom och demens.

Francesca Mangialasche, foto: Giampaolo Sauchella.

Text: Fredrik Hedlund, först publicerat i tidningen Medicinsk Vetenskap nr 1/2015 (något uppdaterad i november 2023).

Vad ska man äta för att minska sin risk att drabbas av Alzheimer eller demens?

– I forskningsstudierna kallar vi det ofta för medelhavsmat, men det är egentligen sådan mat som rekommenderas i många länder. De Nordiska näringsrekommendationerna som vi använder i den finska FINGER-studien är väldigt mycket i linje med det vi kallar medelhavsmat. Det är en kost rik på frukt och grönsaker, med vegetabiliska oljor istället för animaliskt fett, ett lågt intag av rött kött och mejeriprodukter och ett måttligt alkoholintag.

Vilka vitaminer är viktiga?

– Alla vitaminer är viktiga eftersom vi behöver dem och, förutom D-vitamin, inte kan producera dem själva. Men som förebyggande av Alzheimers sjukdom har jag forskat främst på vitamin E. Vi har i en studie på personer över 80 år på Kungsholmen i Stockholm visat att det verkar vara viktigt att ha alla åtta olika varianter av E-vitamin som finns, och i rätt balans. De som hade högre koncentrationer av alla åtta E-vitaminerna hade en halverad risk att drabbas av Alzheimers sjukdom. Fyndet har även bekräftats i en större europeisk studie på personer 65 år eller äldre.

Hur ska man få i sig vitaminerna?

– Det säkraste sättet att få i sig vitamin E är genom maten. Det är antagligen det bästa sättet att få ett balanserat intag av alla näringsämnen. I E-vitamintabletter finns oftast bara en av de åtta varianterna av E-vitamin, alfa-tokoferol, vilket kan skapa en obalans vid höga doser. Det är också visat att höga doser alfa-tokoferol är skadligt och ökar risken för hjärnblödning och död. Mitt budskap är därför att för den stora majoriteten är mat det säkraste sättet att få i sig näringsämnen, inte piller.

Fakta om E-vitamin

Vitamin E finns främst i frön och vegetabiliska oljor, margarin, vetegroddar, gröna bladväxter, avokado, fullkornsprodukter, ägg och mjölk.

Källa: Livsmedelsverket

Mer om det här ämnet