När inflammationen går fel

This page in English

Helena Erlandsson Harris, professor i reumatologisk inflammationsforskning, forskar om de kemiska signaler i kroppen som sätter igång och förstärker en inflammation. Målet är att bidra till utvecklingen av nya läkemedel som hjälper människor med kronisk eller akut inflammation till ett bättre liv.

En inflammation är kroppens försvar mot olika yttre hot, som bakterier och virus. Men ibland skapar inflammationen allvarliga problem istället för att lösa dem. Det gäller vid autoimmuna sjuk­domar som reumatism, men också vid helt andra tillstånd, som stroke. Helena Erlandsson Harris forskar om vilka mekanismer som styr inflammationen, och hur dessa kemiska processer kan dämpas för att hjälpa patienter. Framför allt intresserar hon sig för proteinet HMGB1 – ett ämne som kroppen använder som kemisk larmsignal.

– Om vi vet hur den signaleringen sker har vi också goda förut-sättningar att ingripa och bryta den onda cirkeln, förklarar hon. Vi förstår mer och mer – bland annat har vi nyligen upptäckt att HMGB1 uppträder i tre olika strukturer – ”smaker”. Nu är vi väldigt intresserade av hur dessa är kopplade till olika inflammatoriska skeenden.

Även om forskningen koncentreras på reumatism är resultaten relevanta för förståelsen och behandlingen av även andra sjukdomar, som till exempel lupus, myosit, MS och blodförgiftning, säger hon.

– Vi har redan bra studier som pekar på att hämning av HMGB1 skulle kunna vara en bra behandling vid både reumatism och blodförgiftning.

Helena Erlandsson Harris är också koordinator för det europeiska forskningsprojektet Counterstroke, som syftar till att identifiera nya tänkbara läkemedel som kan minska hjärnskadorna vid stroke, genom att hämma HMGB1. Även vid stroke uppstår en missriktad inflammation, som skadar vävnad i kroppen. Samarbetet omfattar fyra akademiska forskargrupper i Sverige, England, Tyskland och Italien, samt två forskningsbolag i Sverige respektive Italien.

Text: Anders Nilsson, först publicerad i "Från Cell till Samhälle" 2014.

InflammationProfessorProteinerReumatologi