Forskning på djupet - fem fakta om fridykning

Oavsett om du är semestersnorklare eller fridykare – här avslöjar Peter Lindholm, forskare i fysiologi under extrema förhållanden, fem hemligheter som du kan ta med dig ner i djupet.

Ta det lugnt

Den som rör sig minimalt förbrukar mindre syre och kan hålla andan mycket längre än den som rör sig kraftigt eller stressar upp sig. Världsrekordet för att hålla andan i vila innehas av fridykaren Stéphane Mifsud som i juni 2009 höll andan i 11 minuter och 35 sekunder.

11 minuter och 35 sekunder höll Stéphane Mifsud andan

Hyperventilera inte

När du känner att det är dags att gå upp till ytan och andas beror det på att det har byggts upp ett överskott av koldioxid i blodet. Men om du andas häftigt innan du dyker sköljs koldioxiden bort, vilket gör att denna signal kommer senare – i värsta fall för sent, när du redan har svimmat på grund av syrebrist. Elitfridykare hyperventilerar visserligen för att maximera syrenivån, men detta är alltså farligt att göra för den oerfarne.

Du kan hålla andan längre än du tror

Stigande koldioxidhalter i vårt blod registreras av kemiska sensorer, främst de så kallade karotidkropparna som sitter i halspulsådern. Man upplever då växande lufthunger och kan känna att mellangärdesmuskeln, diafragma, börjar göra andningsrörelser. Genom att hålla ihop stämbanden går det ändå att fortsätta hålla andan. Det är plågsamt och inte att rekommendera, men det går att hålla andan ända tills man svimmar.

Överkurs: Andas som en groda

Elitfridykare använder sig av så kallad grodandning, en teknik för att med hjälp av mun och kinder svälja luft ner i lungorna så att de rymmer upp till 40 procent mer luft än normalt. Grodandning är också ett alternativt sätt att andas som kan vara användbart för patienter med förlamad eller försvagad andningsmuskulatur, något som Peter Lindholm har visat med sin forskning. Tekniken kräver övning, fel utförd kan den leda till minskat blodflöde till hjärtat och svimning.

Lär dig dina gränser

När du når ditt maxdjup så har du bara kommit halvvägs eftersom du ju måste hela vägen upp igen också. Men du kommer inte att få någon fysiologisk signal som säger när det är dags att vända. Det enda sättet att veta hur djupt du klarar att dyka är genom tidigare erfarenhet.

Text: Ola Danielsson, först publicerad i tidskriften Medicinsk Vetenskap nummer 2, 2016.

Fysiologi